Szocialista tartalom realista stílusban

A szocreál mint művészeti kategória olyannyira megosztja a művészettörténészeket, hogy akadnak, akik nem is tekintik művészetnek a szocialista realista stílusban, szellemben készült munkákat. Barabás Géza gyűjtő igyekszik megismertetni a nagyközönséggel azokat a festményeket, amelyek a Rákosi- és Kádár-korban születtek, ám alkotóik igenis képesnek mutatkoztak a művészi szint elérésére. A Gaál Imre Galériában nyílt kiállítás Szocreál képzőművészet a Rákosi–Kádár-korszakban címmel.

2022. 06. 27. 7:08
20220621 Budapest Gaál Imre Galéria: Szocreál kiállítás. Fotó: Mirkó István (MI) Magyar Nemzet Fotó: Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Sötét évek, derűs képek” – ezt az alcímet választotta Barabás Géza kurátor, aki egy évnyi kutatómunkát áldozott rá, hogy megtalálja a kincseket, majd bemutassa azokat az augusztus 6-ig látogatható tárlaton. A szocreál és naturalista képzőművészet munkáiból katalógust is összeállított száz számozott példányban. Ebben vall szándékáról, miszerint a kiállítást a fiataloknak rendezte, mert keveset tudnak a korszakról.
A kurátor szerint a szocreál szocia­lista tartalom realista stílusban, ahol a politikai mondanivalót a művészeti minőség felülírta. Ezért nem ért egyet azokkal a művészettörténészekkel, akik szerint az ebben az időszakban született művek nem tartoznak a művészet körébe. A korban készült festmények jelentős része igen magas színvonalú művészeti alkotás, szögezi le Barabás Géza. Horváth Attila jogtörténész a katalógusban Révai Józsefet idézi: „Népünk szocialista átnevelésének szolgálatába kell állítanunk minden eszközt: az iskolát, az agitációt és propagandát, a művészetet, a filmet, az irodalmat, a tömegek kulturális mozgalmának minden formáját.” A jogtörténész kitér az Aczél György neve fémjelezte három T-re, amelynek jegyében tiltott, tűrt, támogatott kategóriákba sorolták az alkotókat. Horváth Attila sajnálattal állapítja meg, hogy voltak, akik minden erkölcsi gátlás nélkül kiszolgálták a rendszert.
Ács Érmes Károly műtárgyszakértő az írásában megállapítja: a szocialista realista művészet a politika által diktált. A művészek egy része megélhetési okokból lett részese a propagandának. Ugyanakkor 

számos mű bizonyítja, hogy a politikai elvárások ellenére születtek kiváló, értékes művészeti alkotások – szögezi le a műtárgyszakértő.
 

A tanulmányok tükrében szemlélve a kiállítást szembeszökő, hogy a közvetlen háború utáni vagy az ötvenes évekbeli budapesti tájképek az impresszio­nizmus, expresszionizmus stílusjegyeit mutatják, még mentesek a szocreál ismérveitől. Több munkán – legyen az akár az újjáépítés vagy a háborús pusztítás mementója – Aba-Novák Vilmos, Szőnyi István ecsetvonásait érhetjük tetten. Hasonló a helyzet a csendéletekkel, tájképekkel, amelyeken a római iskola mellett Czóbel Béla, Ferenczy Károly, Csók István modora köszön vissza. A zsánerképek esetében ellenben a szocializmus győzedelmeskedik, sok esetben a realizmus felett is.

Borítókép: Gaál Imre Galéria Szocreál kiállítás (Fotó: Mirkó István)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.