Annyiféle üzenet, ahány alkotó

Augusztus végéig látogatható a Pesti Vigadó ötödik és hatodik emeleti kiállítótereiben a Magyar Művészeti Akadémia képzőművész köztestületi tagjainak Üzenet című csoportos tárlata. A válogatás szempontjairól, a személyes és a közös üzenetekről Sárkány Győzővel, Ferenczy Noémi-díjas, érdemes művésszel, a kiállítás kurátorával beszélgettünk.

2022. 07. 09. 8:20
Sárkány Győző Grafikus 20220706 Budapest Fotó Bach Máté Magyar Nemzet Fotó: BACHPEKARYMATE
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sárkány Győzőre mint a köztestületi tagok képviselőjére hárult a kurátori feladat, ám a művész felkérte Nátyi Róbert művészettörténészt, a Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Kar dékánját, hogy együtt rendezzék a kiállítást. Minden művésztől három munkát kértek, amelyek közül kiválasztották azt, ami a falra került.
Miután ezeket megtudtam a képzőművész-kurátortól, áttértünk a tárlat címének értelmezésére.
Az üzenet szó maga a tematika. Erre a hívószóra készültek az alkotások

– magyarázta a kurátor, leszögezve: minden alkotónak saját üzenete van. A megkötés értelmében három esztendőnél régebbi alkotásokat nem lehetett beküldeni.
Felvetettem, hogy ez esetben a koronavírus-járvány rányomja az üzenetekre a bezártság addig sosem tapasztalt élményének bélyegét. – Nyilván – mondta Sárkány Győző. – A pandémiás időszak az én szemléletemet is megváltoztatta. Számomra új világ nyílt ki, ami persze megtörténhetett volna a karantén nélkül is, mindenesetre meditatívabb irányba fordultam.
A művésznek az említett befelé fordulásából született a Végtelen színjáték című, Dante Isteni színjátéka ihlette sorozata, amelyet első ízben a Gaál Imre Galériában láthattunk tavasszal. 

 

Felvetettem: ha ketten válogattak, meglehet, elvitatkoztak az egyes képek felett, melyek kerüljenek falra és melyek ne, de a grafikusművész megnyugtatott: mindvégig össz­hangban dolgoztak.
– Nem a háta mögött mondom, hiszen itt áll mellettünk – vetette közbe Sárkány Győző, akinek szavait a beszélgetésünket figyelő Nátyi Róbert megerősítette. 

Teljes összhangban dolgoztunk

bólogatott a művészettörténész. Így közös döntés eredménye volt az is, mely alkotás melyik terembe kerüljön. Sárkány Győző figyelmeztetett: a képek mérete természetesen meghatározta, melyeket állítsák ki a nagyteremben.
– Fontos szempont a csoportos kiállítások esetében, hogy mindenkinek a legjobb munkáját mutassuk be – árulta el a képzőművész-kurátor, hangsúlyozva: döntésük szubjektív, és természetesen nem tartják magukat tévedhetetlennek. Mivel az egyéni megfogalmazások uralják a tárlatot, ezért az nem tükröz semmiféle irányt, ami felé az elmúlt három évben tart a honi képzőművészet – már amennyiben akad bármiféle közös irány.
Sárkány Győző fontosnak tartotta megjegyezni, hogy az üzenet szóhoz számtalan fogalmat társíthatunk, az sms-üzenettől az angyali üzeneten át a hadüzenetig. 

 Szerintem ez a kiállítás minden látogatónak mást mond.

És ez a helyes, mert semmiféle sablon nem létezik, hogy ki mit gondoljon a képek láttán – zárta beszélgetésünket a kiállítás művész-kurátora.

Borítókép: Sárkány Győző (Fotó: Bach Máté)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.