Tudományok és művészetek svédasztalát kínálják

A jövőt érintő területekre fókuszál a Mathias Corvinus Collegium tehetséggondozó programja.

Magyar Nemzet
2022. 07. 04. 6:35
Fotó: Gyurkovits Tamas
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Izgatott gyermekek mocorognak a konferenciaterem székein. A negyven tanuló és kísérő tanáraik feszülten várják, hogy kiderüljön, projektjük milyen benyomást keltett a zsűriben. A konferanszié fellép a pulpitusra, a mikrofonhoz sétál és jelentőségteljes szünetet tart. Minden szem rá szegeződik.

A leírt helyzet számos tanulmányi versenyen előállhat, a Tas Vezér utcai, valaha Flamenco Hotelként ismert épület konferenciatermében megrendezett IV. MCC FIT Kaland Tehetségverseny azonban nagyban eltér a már említett eseményektől.

Egyedülálló ez a rendezvény, alsósokat hívunk ugyanis egy olyan projektmunkára, amely legtöbbször egyetemen szokott csak megvalósulni – mutatja be a program különlegességét Constantinovits Milán, a Mathias Corvinus Collegium (MCC) szakmai főigazgató-helyettese.

– Csapatban, hosszú távú feladatokban kell gondolkodniuk a tanulóknak. Ráadásul a verseny része egy komoly prezentáció is, melyen az elkészült pályamunka bemutatása mellett az eladhatóság és az előadásmód is nagyon fontos.

A diákok minden évben más témában készíthetik el a pályamunkájukat, idén a társasjátékoké volt a főszerep.

Ám amellett, hogy saját szabályokat alkottak a gyermekek, számos tudományág követelményeinek is meg kellett felelniük: – Ez a fuzionálás újítás, másodszorra adtunk ilyen kihívást. Korábban különböző területekre tagolódott a verseny, és választhattak, mely tudományágban szeretnének indulni a tanulók. Aztán rájöttünk, hogy a verseny izgalmát is növeli, ha elegyítjük ezeket.

Az idei megméretésen a pénzügyi tudatosság, a mozgóképkészítés, valamint a színház területéhez kapcsolódó kritériumok szerepeltek a versenykiírásban. Minden társasjáték egy kiválasztott korba repítette el a résztvevőket, ahol egyedi fizetőeszközzel, saját bemutatkozó videókkal és színpadi jelmezekkel tették átélhetővé a játék élményét az indulók.

Idén a társasjátékoké volt a főszerep Fotó: Gyurkovits Tamás

– A FIT Kaland önmagában jutalmazza a résztvevőit, hiszen izgalmas projektmunkát végeznek a gyerekek, felnőtt segítőjük támogatásával, már negyedikes korukban. Kibontakoztatják ötleteiket és tehetségüket, közben pedig közösséget építenek. A verseny a FIT program modellálása kicsiben – mesél a pedagógiai célokról Fehérpataky Balázs, a FIT program igazgatója.
Az eredményhirdetésen a tizenegy legsikeresebb csapat vesz részt, melyek komoly kihívásokat teljesítettek ezen a napon.

Mindenkinek be kellett mutatni a videóját, majd a projektmunkáját. Ezután pedig jelmezt öltöttek a csapatok, és a gyakorlatban is megmutatták játékuk működését. Izgatottan várják, hogy végre elhangozzon, ki kap helyet a szeptem­bertől induló új FIT-csoportokban – az első helyezettek ugyanis automatikusan felvételt nyernek a programba.

Na de miért szeretnének bekerülni ide a fiatalok? Mit kínál ez a program? – Amikor a Fiatal tehetség programot elindítottuk 2015-ben, arra jöttünk rá, hogy már tízéves korban lehet tehetségeket találni, akiket igazából elvesztegetünk, ha nem foglalkozunk velük már felső tagozatban is – mesél a kezdeti évekről Constantinovits Milán.

Fontos alapelvünk volt a program kidolgozásánál, hogy a tudományok és művészetek svédasztalát kínáljuk a gyerekeknek. Azt is szem előtt tartottuk, hogy a jövőt érintő területek legyenek fókuszban. A programunk ettől még csak úgy tud működni, ha építünk a pedagógusok munkájára, mert sosem tudjuk pótolni azt a tudást, amit az iskolában kapnak a diákok. Azt is látjuk viszont, hogy a közoktatásban számos kötöttség van, ezeket mi fel tudjunk lazítani. A szoros tantárgyi struktúrákból ki tudunk törni, és így létrejöhetett például olyan kurzus, mint a művészet és matematika, amely teljesen új perspektívába helyezi ezt a tudományágat. Szeretnénk összefüggésrendszereket megmutatni a diákoknak – magyarázza az MCC szakmai főigazgató-helyettese.

Első hallásra ez nagyon hasonlít az alternatív iskolákhoz: kötetlenebb tanmenet, tantárgyak fuzionálása, projekt­alapú működés, learning by doing módszer. – A FIT program maga egy alternatív iskola, ahol mást és másképp teszünk, mint egy megszokott intézményben. Nagy különbség azonban, hogy a mi oktatóink nem vagy nem feltétlenül pedagógusok – mutat rá a hasonlóságokra és különbségekre Fehérpa­taky Balázs, hozzátéve: hétköznap polgári szakmájukban vagy üzleti vállalkozásukban sikeresek, majd szombaton ennek kincsestárát hozzák el a FIT programban tanuló gyerekeknek.

Persze a diákokkal foglalkozni egész napon keresztül pedagógiai kihívás, de oktatóink ezen a téren is megállják a helyüket.

Régióvezetőink és maga a program módszertani segítséget nyújt ehhez, hiszen ez is tanulható.

Az oktató itt nem azért oktató, mert ide helyezték, hanem mert rá tud hangolódni a diákok igényeire, és olyan távlatokat nyit, melyeket a gyerekek maguk fedeznek fel. Így jelenik meg a learning by doing jelenség, azaz nem elmondom a tananyagot, hanem gyakorlatokon és szituációkon keresztül ráébresztem őket– erősít rá az előbb elhangzottakra a főigazgató-helyettes.

Közben a konferanszié elkezdi ismertetni a verseny eredményét. Azok is boldogan veszik át jutalmukat, akik hátrébb végeztek. Eközben akik még nem hallották a nevüket, azok továbbra is feszülten a tribünre koncentrálnak. Még a látványos ajándékszatyrok sem vonják el figyelmüket, bár igaz, hogy nem a külcsín számít, hanem a belbecs.

Az MCC képzési rendszere nemcsak felső tagozaton, hanem középiskolában és egyetemen is impozáns, számos lehetőséget kínál.

Egy oktatási programnál azonban az az egyik legjelentősebb tényező, hogy milyen értékeket képvisel, milyen szemléletmódot kapnak a gyermekek, ha a FIT programban töltik a szombatjaikat.

Az MCC tehetségprogramjaiban általános iskolától az egyetemig igyekszünk mindent megadni a résztvevőknek, hogy a világra nyitott, autonóm gondolkodású, igényesen tájékozódó magyar és egyben euró­pai fiatalok legyenek, akik egymással együttműködő, a hazájukért és szűkebb közösségeikért tenni akaró felnőtté válnak majd– vázolja Fehérpataky Balázs az MCC célkitűzését. Ezekkel Constantinovits Milán is egyetért, és külön kiemeli a közösség fontosságát: – Szeretnénk kialakítani, természetessé tenni és a gyakorlatba is átültetni a közösségben való gondolkodás készségét.

A közösség egy többdimenziós fogalom, melynek legszűkebb része a család, eggyel szélesebb a kortársak közege, később a lakóhely vagy a nemzet, akár Euró­pa.

Ezekben a dimenziókban kell tájékozódnia a diákjainknak, így mindig törekszünk a projektekben és a csapatmunkában való tanulásra, hogy kicsiben megtapasztalják: a személyes fejlődés csak kölcsönhatásban, másokkal együttműködésben valósulhat meg.

A másik fontos irány a hagyomány és újítás egyensúlyának megteremtése. Az MCC nagyban támaszkodik a nemzeti hagyományokra, másrészt olyan tudományos, tapasztalati tőkére, amely segít kritikusan vizsgálni a világot, és újítóan hat. Szeretnénk átadni azt a tudást a diákjainknak, mely alapján értik és érzik, milyen fontos hagyományaink vannak, melyek értéket képviselnek, és mellette tudjanak újítani. Ezért például fontos számunkra a kreativitás, melyet a felvételizőknél is vizsgálunk minden képzési szinten.

A tehetségnek van egy pedagógiai szemszögből leírt fogalma, amelyben valóban fontos a kreativitás is. Természetesen ennél több szegmensből áll a tehetségek azonosítása, melyhez minden műhely saját definíciót és módszertant állít fel.

– A tehetség tudományos diskurzusban megfogalmazódó definíciója eltér a köznapi használatunkban lévő tehetségfogalomtól. A FIT programba egy egzakt tehetségmérő teszt elvégzése után lehet bekerülni, melyet pszichológus szakembereink értékelnek ki. A tehetségen túl a közösségi lét és együttműködés is elengedhetetlen követelménye a programnak – ismerteti az MCC módszerét a FIT program igazgatója.

A IV. MCC FIT Kaland Tehetségverseny részvevői Fotó: Gyurkovits Tamás

A program rohamtempóban fejlődik, idén szeptembertől az egész Kárpát-medencében több mint ezerötszáz gyermek látogathatja majd a szombati kurzusokat és egyéb programokat, valamint további újítások vannak az oktatási portfólióban.

Az egyik legfontosabb fejlesztésünk a Tanuláskutató Intézet, ahol nemcsak saját programjainkat mérjük, hanem vizsgáljuk az egyetemi, akadémikus oktatás hatékonyságát

– mutatja be az egyik újdonságot Constantinovits Milán. – Tavalyi újításunk az MCC Feszt, amelyet idén július 28. és 30. között rendezünk meg. Számos kulturális program, valamint koncertek várják az érdeklődőket.

Két csapat maradt még jutalom nélkül. Az eddig díjazottak is újra a tribünre fókuszálnak, míg végül elhangzik a második és első helyezett neve is, és mindenki kitörő örömmel fogadja az eredményt. Miután ők is átvették az ajándékokat, átalakul a hivatalos ünnepség egy jó hangulatú, kötetlen „fesztivállá”, ahol valóban érződik a felnőttek és a gyerekek közti közvetlenség, a büszkeség és a jóleső fáradtság, amit komoly, gyümölcsöző munka elvégzése után érez az ember.

Borítókép: Izgalmas projektmunkán vehettek részt a diákok (Fotó: Gyurkovits Tamás)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.