Izgatott gyermekek mocorognak a konferenciaterem székein. A negyven tanuló és kísérő tanáraik feszülten várják, hogy kiderüljön, projektjük milyen benyomást keltett a zsűriben. A konferanszié fellép a pulpitusra, a mikrofonhoz sétál és jelentőségteljes szünetet tart. Minden szem rá szegeződik.
A leírt helyzet számos tanulmányi versenyen előállhat, a Tas Vezér utcai, valaha Flamenco Hotelként ismert épület konferenciatermében megrendezett IV. MCC FIT Kaland Tehetségverseny azonban nagyban eltér a már említett eseményektől.
Egyedülálló ez a rendezvény, alsósokat hívunk ugyanis egy olyan projektmunkára, amely legtöbbször egyetemen szokott csak megvalósulni – mutatja be a program különlegességét Constantinovits Milán, a Mathias Corvinus Collegium (MCC) szakmai főigazgató-helyettese.
– Csapatban, hosszú távú feladatokban kell gondolkodniuk a tanulóknak. Ráadásul a verseny része egy komoly prezentáció is, melyen az elkészült pályamunka bemutatása mellett az eladhatóság és az előadásmód is nagyon fontos.
A diákok minden évben más témában készíthetik el a pályamunkájukat, idén a társasjátékoké volt a főszerep.
Ám amellett, hogy saját szabályokat alkottak a gyermekek, számos tudományág követelményeinek is meg kellett felelniük: – Ez a fuzionálás újítás, másodszorra adtunk ilyen kihívást. Korábban különböző területekre tagolódott a verseny, és választhattak, mely tudományágban szeretnének indulni a tanulók. Aztán rájöttünk, hogy a verseny izgalmát is növeli, ha elegyítjük ezeket.
Az idei megméretésen a pénzügyi tudatosság, a mozgóképkészítés, valamint a színház területéhez kapcsolódó kritériumok szerepeltek a versenykiírásban. Minden társasjáték egy kiválasztott korba repítette el a résztvevőket, ahol egyedi fizetőeszközzel, saját bemutatkozó videókkal és színpadi jelmezekkel tették átélhetővé a játék élményét az indulók.
– A FIT Kaland önmagában jutalmazza a résztvevőit, hiszen izgalmas projektmunkát végeznek a gyerekek, felnőtt segítőjük támogatásával, már negyedikes korukban. Kibontakoztatják ötleteiket és tehetségüket, közben pedig közösséget építenek. A verseny a FIT program modellálása kicsiben – mesél a pedagógiai célokról Fehérpataky Balázs, a FIT program igazgatója.
Az eredményhirdetésen a tizenegy legsikeresebb csapat vesz részt, melyek komoly kihívásokat teljesítettek ezen a napon.
Mindenkinek be kellett mutatni a videóját, majd a projektmunkáját. Ezután pedig jelmezt öltöttek a csapatok, és a gyakorlatban is megmutatták játékuk működését. Izgatottan várják, hogy végre elhangozzon, ki kap helyet a szeptembertől induló új FIT-csoportokban – az első helyezettek ugyanis automatikusan felvételt nyernek a programba.
Na de miért szeretnének bekerülni ide a fiatalok? Mit kínál ez a program? – Amikor a Fiatal tehetség programot elindítottuk 2015-ben, arra jöttünk rá, hogy már tízéves korban lehet tehetségeket találni, akiket igazából elvesztegetünk, ha nem foglalkozunk velük már felső tagozatban is – mesél a kezdeti évekről Constantinovits Milán.