időjárás 15°C Aurél 2022. október 5.
logo
A modern kert festői: Monet-tól Matisse-ig című filmben a vízililiomok játsszák a főszerepet

Impresszionista kiállítás a kanapén

Oszlányi Gyöngyvér
2022.08.16. 14:15 2022.09.06. 02:19
Impresszionista kiállítás a kanapén

David Bickerstaff a XIX. század impresszionista művészetéről és a festők kertekhez fűződő viszonyáról készített átfogó és látványos filmet, ahol nemcsak az alkotásokat, hanem a műveket megihlető csodálatos helyszíneket is bemutatja. A kertek filmjét július végén kezdték játszani a filmszínházak.

A modern kert festői: Monet-tól Matisse-ig című dokumentumfilm a Londoni Királyi Akadémia 2016-ban rendezett Painting the modern Garden című kiállításának anyagát mutatja be, és a modernizmussal foglalkozó leghíresebb művészettörténészek előadásaiban ad támpontokat arról, mit jelentett a XIX. századi festészetben a kert, hogyan inspirálta a képzőművészeket egy-egy tavacska, rejtett lugas vagy pompázó virágágyás.

A tárlat százhúsz remekmű segítségével mutatja be a kert szerepét a festészetben az 1860-as évektől az 1920-as évekig, az impresszionizmustól az avantgárdig. Claude Monet mellett láthatók Vincent van Gogh, Pierr Bonnard, Camille Pissarro, Henri Matisse és Vaszilij Vasziljevics Kandinszkij művei, valamint a műveket ihlető kertjeik.

A tárlat anyagából kiinduló film először is elmagyarázza a magánkert társadalmi és kulturális fejlődését, a középkori Édenkert eszméjétől a XIX. század második feléig, amikor is a kert a polgári élet részévé és a családi, baráti, közösségi időtöltés helyszínévé vált. Megtudjuk, hogy a középosztály köré­ben a kertészet új tudományos felfedezései, a hibrid növények és az egzotikus virágok megjelenése tette népszerűvé a kerteket, a művészek pedig a színekkel való kísérletezésben, a szabadtéri alkotás változó fényviszonyai­nak játékában találták meg új kifejezésmódjaikat.

A film már az első képsorokkal elvarázsolja a nézőt, Monet giverny-i kertje egyszerűen lélegzetelállító. A tavirózsák festője csak kisétált a kertjébe, s folyamatosan megújuló témát talált.

 Ann Dumas, a Királyi Akadémia kurátora lelkesen beszél arról, hogy Monet számára a festészet és a kertészkedés egyedülállóan fonódott össze: 

Művészként hozta létre kertjét, színtömböket alkotott, amelyek azután a palettáján is megjelentek.

A filmből kiderül, arra is kiemelt figyelmet fordított, hogy kertje minden évszakban sok színben pompázzon, kisebb és nagyobb, sötétebb és világosabb tónusú virágok egyaránt virágozzanak.
A mester egyszer azt mondta magáról, hogy

a festészeten és a kertészkedésen kívül semmire sem vagyok jó. 

De e két területen biztosan kiemelkedőt alkotott: a fény, a nap és a víz tükröződését ábrázoló, kerti témájú festményei a legnagyobb múzeumok gyűjteményeiben találhatók, kígyózó sorok állnak tárlatainak bejárata előtt. És kertésznek sem volt éppen utolsó.

 A világhírű festő a lélek kertjének keresztelte el a normandiai Givernyben található otthonát, ahol idősebb korában alkotott. A birtok mai főkertésze is megszólal a dokumentumfilmben, elmondva, hogy Monet a növények kiválasztásával és a virágok elhelyezésével élő műalkotást hozott létre. Csak le kellett festenie.

A Painting the modern Garden kiállítás egyik szenzációjaként a film külön figyelmet szentelt a 13 méter hosszú Agapanthus-triptichonnak. A nílusi vízililiomokat ábrázoló panorámaképet az idős mester 1915-től 1926-ig, haláláig festette. A mű állítólag személyes válasza volt a háború tragédiájára.
A hármas felosztású, óriási méretű festményt 1950-ben, Monet halála után szétdarabolták és részletekben értékesítették. Most először látható együtt a három darab. E tényt William Robinson, a Clevelandi Művészeti Múzeum munkatársa mérföldkőnek nevezte. Monet giverny-i burjánzó kertjét látva a néző óhatatlanul is bekerül a színek pompázatos, harmóniát sugárzó édenkertjébe, ahol egy másik világ gyönyörű álmai kelnek életre.

A másfél órás filmnek köszönhetően szinte minden mozinéző kedvet kap ahhoz, hogy elutazzon Givernybe, és a zöld spalettás ház kertjében a virágok színes kavalkádját bámulva csodálkozzon a természet szépségén és erején. S mivel ezt nem olyan könnyű megtenni, helyette elsétálhat a Szépművészeti Múzeumba, hogy hasonló ámulattal nézze végig a hazai Matisse-kiállítás képeit.

 

Borítókép: Jelenet A modern kert festői: Monet-tól Matisse-ig című dokumentumfilmből (Forrás: Pannonia Entertainment)

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.