A Django Feszt Budapest fellépőinek névsora a műfajt ismerők számára ismerősen cseng: Angelo Debarre ft. Aurore Voilqué Trio, Roby Lakatos, Leó Ullmann, Dejan Krsmanovic Balkan Gypsy Jazz Quartet, Még egy kört! Gypsy Jazz Band, Emmet Ray Experience. Ez bizony nemzetközi fellépőgárda, francia, német, szerb és magyar muzsikusokkal. S ha dzsessz, akkor improvizáció. A Jazzmanouche.hu Jam Színpadon Illés Ferenccel, a Budapest Gipsy Swing zenekar vezetőjével, valamint a Valami Swing és a Canarro tagjaival bárki „örömzenélhet”.
A műfajról pedig így vall a fesztivál két főszervezője, Kádár Dávid, a Valami Swing gitárosa és Wizner Balázs trombitás: „A Jazz Manouche. Életigenlés, humor, improvizáció, zenéje összetört szíveknek és gondtalan létezésnek.”
A gitárosok és a dzsesszrajongók álmukból felriasztva, csukott szemmel darálják, ki volt Django Reinhardt, aki bal keze három ujjával olyan virtuóz módon szólózott s akkordozott, amire egészséges kézzel is kevesen képesek. Ha már félálom, a django cigány szó, ami azt jelenti: ébren vagyok. Mert Jean-Baptiste Reinhardt szintó cigány volt. A szintók a Nyugat-Európában vándorló romák.
Django szüleivel vándorszíntársulatban élt, így iskolába nem járt, nem tanult meg írni-olvasni sohasem. Édesanyja táncolt, apukája muzsikált, csodagyerekük pedig már kiskamaszként bendzsózott és gitározott a párizsi éjszakában. Nagykorúságát lemezfelvétellel ünnepelhette. Noha az ünneplésre kevés ideje adatott, tudniillik kigyulladt a lakókocsi, amelyben feleségével éltek, s Djangó fél oldalát felemésztette a tűz. Bal keze kis- és gyűrűsujja odalett, lábát az orvosok amputálni akarták. A muzsikus nem hagyta. Tizennyolc hónapon át lábadozott egy szanatóriumban, ahol kifejlesztette azt a játékmódot, amely mutató- és középső ujjára épült.
Öt esztendővel később ismerkedett össze Stéphane Grappelli hegedűvirtuózzal, s kezdődött a csoda, amikor megszületett a manouche jazz, másként a francia cigány swing. Legendás zenekarukban a Quintette du Hot Club de France-ban kettőjük mellett Django öccse, Nin-Nin ritmusgitározott, illetve Roger Chapu gitározott és Louis Vola bőgőzött. Mint látják, kizárólag húros hangszerek szólaltatták meg az amerikai swing és a francia cigánymuzsika egyedülálló keverékét.