Árpád magyarjai több mint ötven sikeres hadjáratot vittek véghez a világ mind a négy égtája felé, tengertől tengerig dominálták a magyar törzsek a kontinenst, az iskolában mégis csak két vesztes évszámot, az augsburgi és a merseburgi csata dátumait oktatták, a pozsonyi csatáról pedig elfelejtenek megemlékezni.
Bán Mór a beszélgetés során elmondta, miközben bizonyos korszakok – a negyvenes-ötvenes évek alaposan körbejárva, sokoldalúan, kellő elmélyültségben jelentek meg alkotások hosszú sorában, addig a dicsőséges múlt felemelő eseményei, vagy a tragédiák közül Trianon, az ország szétszabdalása, az ehhez köthető emberi tragédiák jószerével egyetlen filmben sem köszöntek és köszönnek vissza. Hasonlóképpen jellemzőnek nevezte, hogy
a magyar filmgyártás 120 éve alatt a magyar filmrendezők és írók egyike sem volt arra képes, hogy Szent István királyról egy normális történelmi filmet készítsen. Hunyadi Jánosról a mai napig egyetlen mozifilm sem készült, ahogyan Mátyásról sem, már ami nem vígjáték, parabola rajzfilm vagy tévéfilm.
A magyarok csak ritkán győznek a filmvásznon
A beszélgetésben Bán Mór kitért arra, a korábban emlegetett Sára Sándor Nyolcvan huszár című filmje is kitűnő példája annak, milyen nehéz helyzetben voltak a korszak filmesei, amikor a kultúrpolitikai nyomás ellenére valami fontosat, meghatározót szerettek volna alkotni. Olyan filmet, amelyre a néző azt mondhatja, „milyen jó magyarnak lenni, és milyen csodálatos és felemelő pillanatai vannak a magyar történelemnek” – emelte ki a Patriotak.hu cikke.
Az író felidézte, a film a Lenkey-huszárok történetét dolgozza fel, akik Kossuth hívására, az ellenségen átverekedve magukat térnek haza, hogy csatlakozhassanak a szabadságharchoz.
Hozzátette, a film mégsem ennek a dicsőséges vágtának állít emléket, amelynek tetőpontja a magyar csapatokhoz való csatlakozás, ellenkezőleg, a huszárok történetét végtelenül depressziósan mutatja be, végső soron vereségbe irányítva őket, azt sugallva, a magyarok nem győzhetnek, nem járhatnak sikerrel.