– A kortárs popkultúra évek, de inkább évtizedek óta azt hirdeti: légy önmagad! Nonkonform című kötetében mintha ön is azt sugallná, hogy az embernek meg kell találnia azokat az értékeket, gondolatokat, viselkedésformákat, amelyekkel azonosulni tud, akkor is, ha ez kilóg a konformitás keretei közül. Mi a különbség a két önazonosság-program között?
– Az egyik program hamis, a másik autentikus.
Az előszóban azt írom: a sokszínűség zászlaja alatt monokultúra épül. Azok a magatartásformák, amelyek valamilyen nyomás eredményeként jelennek meg a közösségeinkben, egyfajta globális homogenitás irányába hatnak.
Ahogyan a biológiai sokféleség visszaszorulása sem kívánatos, úgy a kulturális sokféleség csökkenése sem az.
– Hogyan néz ki mindez a gyakorlatban?
– Ha egy Z generációs pályakezdő bekerül egy nemzetközi nagyvállalathoz, hamar azon kaphatja magát, hogy nem elég kiválóan teljesítenie, bizonyos központilag meghatározott politikai üzenetekkel is azonosulnia kell – olyan kérdésekben, amelyeknek semmi közük a vállalat tevékenységéhez.
Ugyanez a csoportnyomás nemcsak a multiknál, hanem a tudományos életben és többek között az Európai Unió kiterjedt intézményrendszerében is érvényesül.
Ha ezeket a területeket összeadjuk, könnyen belátható, hogy egy komoly karrierben gondolkodó tehetséges fiatalnak alig marad olyan terület, ahol nem kell magára erőltetnie a globalizmus divatos ideológiáit. Aki a nemzetközi társasági életben ma érvényesülni szeretne, annak feltétlenül el kell fogadnia bizonyos dogmákat, legyen szó a vallás és tudomány kibékíthetetlenségéről, a csupa hangos kisebbségre épülő társadalomképről vagy éppen a nemzetközi szervezetek nemzetekkel szembeni felsőbbrendűségéről.
Ennek a könyvnek az a célja, hogy azokban a fontos kérdésekben, amelyek életmódunkról és kulturális választásainkról szólnak, a csoportnyomással szemben is bátorítsa a fiatalokat saját, egyéni világképük felvállalására.
– Miért érdeke ez a fajta nyomásgyakorlás a vállalatoknak? Minden cégvezető tudja, hogy a sokféleség termékenyítően hat a szellemi műhelyekre. A modern vállalatok nagy részében pedig fontos szerepet játszik az innováció. Nem zárja ki egymást e két törekvés?
– Valóban kizárja, ám az ideológiai lobbi eredetileg nem a gazdasági szereplőktől, hanem az egyetemek világából, az 1968 után teret nyerő frankofón és angolszász filozófusoktól ered, akiknek a szélsőséges nézeteit később aktivistacsoportok, közéleti médiumok és NGO-k fordították le a politikai követelések szintjére. Valójában ezek a szereplők ejtették foglyul előbb a szórakoztatóipart, később szinte a teljes multivilágot. Olyan befolyásos pozíciókra tettek szert, amelyekkel előbb a saját képükre tudták formálni a nyugati nyilvánosságot, majd ezzel kényszerhelyzetbe hozták a politikai és gazdasági döntéshozókat.