– Amikor húsz évvel ezelőtt interjút készítettem édesapjával, szegedi hangversenye előtt, megbizonyosodtam arról, hogy kompozíciói zenés színpadon is lenyűgözően szólnak. Tudatosan írta filmek nélkül is hatásosra műveit?
– Úgy gondolom, édesapám muzsikája, mind a kísérőzenék, mind az általa abszolút zeneként definiált kompozíciók egyaránt képesek életre kelteni a képeket. A titok muzsikájának logikájában rejlik, ami nem más, mint témák sorozata, amelyek növelik a képek erejét és értékét.
– A Maestro világhírű rendezőkkel dolgozott együtt: Sergio Leonéval, Bernardo Bertoluccival, Pier Paolo Pasolinivel, Giuseppe Tornatorével, Georges Lautnerrel, Roland Jofféval, Brian dePalmával. Ők más-más stílusú műveket forgattak, ennek ellenére minden film zenéje morriconés lett. Mi volt a titka?
– Az, hogy nagyon erős, ugyanakkor rendkívül változatos a stílusa. Bár nagyon sok különböző rendezővel dolgozott, mindig sikerült megőriznie személyiségét, és így formálni muzsikáját, kéréseiknek megfelelően. Világ életében azon dolgozott, hogy megtalálja a megfelelő zenei nyelvet a filmekhez, miközben megtartotta személyes és egyedi költői stílusát. Ez vezetett oda, hogy fél évszázadon át sikeres volt a mozi világában.
– Ön együtt dolgozott vele a Cinema Paradisóban. Mi volt a munkamódszere? Egy-egy motívumot komponált a forgatókönyv olvasásakor, netán a kész filmet látva írta meg a muzsikát?
– A Cinema Paradiso egészen kivételes történet, mivel ez az egyetlen film, amelyben együtt dolgoztunk. Apám megkért, írjak egy témát az egyik jelenethez. A jelenetet Giuseppe Tornatore, a rendező választotta ki, a motívum pedig a filmzene vezérmotívuma lett. Apám egészen rendkívüli hangszerelést írt hozzá. Példaértékű muzsika lett, amit igazi élmény vezényelni. Nagyon személyes emlék számomra az a dallam. Apám gyakran ismételgette, mennyire tetszik neki. Sőt, előfordult, hogy felhívott, és azt mondta a telefonba: „Képzeld, Andrea, az a dallam gyakran eszembe jut. Egyszerűen nem megy ki a fejemből. Egészen fantasztikus.” Képzelheti, milyen hihetetlen volt ez számomra, figyelembe véve az általa komponált remekműveket.
– Ezek szerint ön szintén kedvet kapott a filmzeneszerzéshez?
– Igen, mindenképpen szeretnék még filmzenét írni. Készen állok rá. Nincs preferált műfajom, de jó lenne, ha olyan mozi lenne, ami nagy teret enged a muzsikának. Mint ahogy apám mondta mindig: a zene leheletét hallani kell egy filmben, ellenkező esetben, dallamának szépségétől függetlenül, elveszíti jelentőségét.