Több mint filmes kellék

Josselin Beaumont, a Profi, a rejtélyes idegen, akinek Cheyenne a Harmonica nevet adja, a Jó, a Rossz és a Csúf… nemcsak filmtörténeti alakok, de a zeneirodalomnak is meghatározó szereplői. Ennio Morricone emelte be őket a zenetörténetbe, sőt talán az sem merész túlzás, hogy a kalandfilmek tucatjainak sorából is Morricone zenéje emelte ezeket az alkotásokat a nagy klasszikusok közé.

2022. 12. 20. 6:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különösen akkor derül ki, milyen lenyűgöző ereje van Ennio Morricone filmzenéinek, ha filmek nélkül, önálló koncertélményként hallgatjuk meg azokat. A közelmúltban volt is lehetőségünk erre, mert vasárnap este Budapestre érkezett az Ennio Morricone emlékturné.

A mester több mint félezer darabot írt a film- és tévéiparnak, s mellettük több mint száz önálló zeneművet komponált. Alkotásainak alapja az a hangzásvilág, amelyet az európai zenei hagyomány a tizenkilencedik század végén mint modern, impresszionista zenét megteremtett. Ravel és Debussy muzsikájának éppen úgy folytatója lett az 1928-ban született Morricone, mint az olasz dalhagyományoknak.

 Ugyanakkor a nemzeti és európai tradíciókat olyan megdöbbentő kreativitással folytatta, a hangszerek vagy hangszerré tett tárgyak sokaságát olyan szabadon és magabiztosan használta, az ötvenes-hatvanas években berobbanó popzenei elemeket olyan könnyed kézzel illesztette mindezek mellé, hogy különleges és összetéveszthetetlen, egyedi zenei világot tudott megteremteni. Jellemző, hogy fiatal Ennio a római konzervatóriumot ugyan sikeresen végezte el, de tanárai további pályáját nem támogatták, a kortárs zenei scéna nem fogadta be: túl radikálisnak és kísérletező szelleműnek találták. Mi pedig most éppen ezt csodáljuk benne.

A 2019-ben visszavonult Morricone matuzsálemi kora dacára új koncertprodukción kezdett dolgozni, amely legnagyobb klasszikus filmjeit elevenítette volna fel. 2020. július 6-án azonban a 91 éves mester elhunyt, s így eredeti elképzelése nem valósulhatott meg.

Az Oscar-, Grammy- és kétszeres Golden Globe-díjas olasz zeneszerző hagyatéka azonban túl értékes ahhoz, hogy a zeneirodalom archívumába kerüljön, ezért a mester fia, Andrea Morricone úgy döntött, megvalósítja apjának utolsó nagyszabású koncert-elképzelését.

 2022-ben nemzetközi turné keretében állította színpadra a legizgalmasabb Morricone-darabokat. A lenyűgöző zenei élményt óriáskivetítőn vetített filmrészletek teszik teljessé, az egyes zeneművek között az utolsó Morricone-interjúkból láthatnak-hallhatnak részleteket a nézők. E bejátszások különleges erejét az adja, hogy a mester pályájáról, alkotói elveiről, s azokról az értékekről mesél, amelyek meghatározták munkáját.

A sok kiváló producerből és műsortervezőből álló csapat nagyon keményen dolgozik a műsor számos elemének véglegesítésén

 – nyilatkozta Andrea Morricone a világturné szervezésének utolsó fázisában. – Már majdnem minden készen áll, és alig várom, hogy a show végre életre keljen néhány hét múlva Japánban, ahol megnyitjuk a turnét. Nagyon izgatott vagyok! Évekkel ezelőtt kezdtünk el dolgozni ezen a műsoron, apámmal együtt, amikor még élt. Megtiszteltetés és egyben mélyen megindító élmény lesz apámra és fenomenális zenéjére emlékezni egy teljes szimfonikus zenekar és kórus vezetésével. Az elmúlt hónapokban nagyon koncentráltam, és azon dolgoztam, hogy a legjobb formába hozzam magam a koncertekre. Készen állok, és nagyon várom, hogy apámat a rajongóival együtt ünnepelhessem szerte a világon” – fogalmazott a mester fia, és azok, akik részesei lehettek a vasárnap esti budapesti előadásnak, fejet hajthatnak a szervezők előtt.

A Morricone-koncert éppen azt hozta, amit várhattunk tőle: lenyűgöző zenei élményt, ismert és kevéssé ismert filmtörténeti remekművek megidézését.

A Papp László Budapest Sportarénában előadott Ennio Morricone emlékműsoron Andrea Morricone vezényelte a Cseh Nemzeti Szimfonikus Zenekar és a több mint ötven énekesből álló Kodály Filharmónia debreceni kórusát. (A kórus jelenléte a produkcióban 2014-re nyúlik vissza, ugyanis a magyar Green Stage Production akkor kérte fel őket először amikor még a maestróval, Ennio Morricone-val turnéztak.) A koncert itthoni szervezői a Green Stage Production és a Multimedia Organisation volt.

Josselin Beaumont, a Profi, a rejtélyes idegen, akinek Cheyenne a Harmonica nevet adja, a Jó, a Rossz és a Csúf…, nemcsak filmtörténeti alakok, de örök időkre a mozinézők hőseivé tette őket Morricone zenéje.

Borítókép: Andrea Morricone (Fotó: AFP)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.