A kiállított műtárgyak, képek, dokumentumok, magánlevelek, Amerigo Tot Fischer Évához írt szerelmes versei első ízben láthatók Magyarországon. A római hagyatékból, a több mint 250 levélből és háromszáz fotóból, valamint több mint száz alkotásból válogatott Köster Daniel és Fischer Éva fia, Alan David Bauman. A válogatás nem kizárólag művészi szempontok szerint történt, tudniillik a hagyaték számos darabja a pár legszemélyesebb magánéletébe kínálna bepillantást, ami nem minden esetben tartozik a kíváncsi tekintetekre.
Fischer Éva festőművész volt, akit Picasso biztatott, Chagall-lal barátságot ápolt, Ennio Morricone pedig zenét írt egyik kiállításához. Az Oscar-díjas komponista bejáratos volt Amerigo Tot római, Via Margutta-i műteremlakásába, miként Salvador Dalí, Federico Fellini, Igor Sztravinszkij vagy Pablo Picasso. A szobrászművész, mondhatni, nagy házat vitt, pestiesen szólva: bulizott.
A kiállított rajzok a műteremben készültek, azokon felismerhető a jellegzetes padló s a mester híres széke, amelyek tanúi lehettek a művészek hangos összejöveteleinek. A képek mindegyike szignált, azaz önálló művek, nem vázlatok.
Fischer Éva és Amerigo Tot szerepelnek közös rajzon, amely intim együttlétük után ábrázolja őket az ágyban, egyben ez az egyetlen kiállított műtárgy, amelyen mindketten rajta vannak. A válogatás az egymást ábrázoló munkák, portrék segítségével igyekszik bemutatni kettejük viszonyát – miként tette ezt a Koller Galéria bő évtizede, az Egy szerelem nyomában című tárlatán. Egy 1945–46-ban egymásról készített portrépár bizonyítja, hogy akkoriban már fellángolt szerelmük. Amerigo Tot Zsuzsanna és a vének című szénrajzán a három leskelődő öreg mellett vélhetően maga a művész tart negyedikként leplet a fürdőző nő elé.
A mester rajzain érződik Picasso hatása, aki maga így írt a szobrászról:
Ha a mindenható szobrásszá változtatna, Arp szemét kérném tőle, Moore rajzkészségét és azt az erőt, ami Amerigo Tot hüvelykujjában van.
Az érzelmi kitörések fogalmazta távirat és levelek mellett ott van Amerigo Tot egyik első olaszországi kiállításán, az ötvenes években készült kép, ezt szerelmének dedikálta olaszul: „Kis Évámnak az ő Totjától.” A fényképen a telihold helyén a művész ujjlenyomata van.
Budapesti műterme ma a Koller Galéria legfelső szintje, ahonnan pazar kilátás nyílik a Duna túlpartját uraló Parlamentre. Ha hazalátogatott, nem sokkal messzebb szállt meg, az Intercontinentalban. Fotográfia mutatja, amint a kandallónál ül, amely a tetőtérbe kapaszkodó lépcsővel szemben áll. S fényképen (a 2018 óta szent) VI. Pál pápa. Tőle kapott megbízást, hogy készítse el a Szent Péter-bazilika magyar kápolnájának domborművét – ahol Varga Imre és több más neves szobrász alkotásai is szerepelnek. Amerigo Totnak számos munkáját őrzi a vatikáni gyűjtemény. A kamarakiállítás március 12-ig várja a látogatókat.
Borítókép: Ritkán látott tárgyakat mutat be a kiállítás (Fotó: Mirkó István)