Hogyan jellemezzem a megértés élményét? A Nap fénye fölszikrázik, és bevilágítja a világot, az árnyékos zugokat. Épp mint Nemes Nagy Ágnes Ekhnáton az égben című költeményében, amelyet Mészáros Blanka színművész olvasott fel a Mindenek ellenére föld – Nemes Nagy Ágnes tájképei című kiállítás megnyitóján. Osztroluczky Sarolta irodalomtörténész az életmű fontos állomásait, szemléletmódbeli és poétikai alakulástörténetét vázolta fel néhány kulcsfogalom (kettős világ, a közöttlét, a fa motívuma, tárgyiasság, mítoszteremtés) segítségével.
A költő az érzelmek szakembere – írja Nemes Nagy Ágnes A névtelenek címmel 1967-ben. – Mesterségem gyakorlása során úgy tapasztaltam, hogy az úgynevezett érzelmeknek legalábbis kétféle rétegük van. Az első réteg hordozza az ismert és elismert érzelmeket; ezeknek nevük van: öröm, rémület, szerelem, felháborodás. A közmegegyezés nagyjából ugyanazt érti rajtuk, múltjuk van, tudományuk, irodalomtörténetük. Ők a szívünk honpolgárai. A második réteg a névtelenek senkiföldje. Ha este hatkor megállok a Kékgolyó utca sarkán, s látom, amint a Várra egy bizonyos szögben esik a napfény széle, és a Vérmező olajfái egy bizonyos módon vetik az árnyékot: mindig és újra megrendülök. Ennek az indulatnak nincs neve. Pedig mindenki állt egy-egy Kékgolyó utca sarkán. […] Azt hiszem, a költő kötelességei közé tartozik, hogy minél több Névtelennek polgárjogot szerezzen.
Kenderesy Anna kurátor értelmezése szerint a „névtelen érzelem”, amely a vers forrásaként szolgál, nem tartozik sem a költőhöz, sem pedig a külvilághoz, hanem e kettő viszonylatában jön létre a látvány megnevezésének gyakorlatában. A versek beszélője a megismerés igényével fordul a táj és annak részletei felé, ám váratlanul kiderül: az érzékelés és értelmezés, a figyelem tudatos használata és a látott tárgy nyelvi megragadása önismerettel is jár. A szemlélő és a szemlélt tárgy közötti kapcsolat maga a „létfeszültség” – ennek közvetítésére vállalkozik a költő, miközben nevet ad a világban, a tájban és a tárgyakban lakozó névtelennek. Nemes Nagy Ágnes látásmódja, környezetére irányuló fokozott koncentrációja nemcsak a XX. század második felének irodalmára gyakorolt nagy hatást, hanem a kortárs magyar lírára is. A kiállítás az életmű mentén haladva foglalkozik ezzel a kivételes figyelemmel, megmutatva a versekben teremtett, folytonosan változó tájképet.