INK: A koromfekete tintába ragadt tudatalatti küzdelme

Igazán különleges szöveg nélküli táncelőadással érkezik a színházi olimpia keretén belül a MITEM fesztiválra Dimitrisz Papaiannou görög művész május 4-én a Nemzeti Színház Nagytermébe. Az alkotó erőteljes hatású képekkel duett formájában mutatja be saját emberi küzdelmét a tudatalatti szorongásaival.

Magyar Nemzet
Forrás: Szinhaz.org2023. 04. 27. 14:34
Forrás: Mitem
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az athéni olimpiai játékok nyitó és záróünnepségének kreatív rendezőjeként ismertté vált Dimitrisz Papaiannou 2020-ban készült, INK című táncelőadását hozza el május 4-én a Nemzeti Színház Nagytermébe. A produkciót 2022-ben Londonban Oliver-díjra jelölték a legjobb új táncelőadás kategóriában.

Ink
Ink Fotó: Mitem

INK a polip tintájára is utalhat

A szöveg nélküli egyórás előadásban az alkotó, Dimitrisz Papaiannou erőteljes hatású képekkel duett formájában mutatja be saját emberi küzdelmét a tudatalatti szorongásaival.

A produkció során nem egy modern táncelőadást láthat a néző, hanem egy olyan vizuális összművészeti projektet, ahol egyaránt jelen van az életet jelképező víz a színpadon és az utópisztikus világra utaló műanyaglombik, valamint a tudatalattinkat szimbolizáló polip, amelyből kifolyó festék a kreatív energiáink forrása is lehet.

Az egyéni létezés és az élet kérdéseinek legfontosabb dilemmáit vizsgáló alkotásban a rendező a képzőművészet és vizuális látvány világával nyűgözi le a közönségét.

Ink
Ink Fotó: Mitem

Az athéni születésű Papaiannou festőként és képregényrajzolóként kezdte művészeti pályáját. Az előadóművészet világában, nemcsak koreográfusként, hanem díszlet-, jelmez-, smink- és világítástervezőként is dolgozó alkotó legnagyobb ismertségét a 2004-es athéni olimpiai játékok rendezőjeként érte el.

Darabjaira jellemző, hogy különleges látványvilágával sokkolja a nézőt, ahol elmosódik a határ a valóság és a képzelet között.

Az underground világából induló művész az elmúlt harminc évben kitörölhetetlenül rányomta bélyegét a görögországi művészeti életre.

 

A 37 évvel ezelőtt alapított társulatával, az Edafosszal az egész világot bejárta. A nagyközönségnek szóló előadásaitól kezdve az olimpiai stadionoktól, a híres athéni, underground squat színházán keresztül a párizsi Theatre de la Ville-ig óriási sikerrel mutatta be darabjait.

Az Avignoni Fesztiválra készült koprodukciójával, a The Great Tamerrel két és fél évig turnézott négy kontinensen, és 2017-ben elnyerte az Európai Színházak különdíját is.

A mostani előadásban a görög mitológiához nyúlva, saját örökségét és létezésének gyökereit keresi. A minimalista sötét színpadi képpel induló darabban két táncos küzdelmét és harcát látjuk. Az egyik táncos az univerzum rendjének fenntartását próbálja megőrizni, míg a másik szereplő betolakodóként megzavarja mindezt és megkérdőjelezi a lét értelmét, amellyel elviselhetetlen szorongást okoz. Dimitrisz Papaiannou, aki nemcsak az előadás megalkotója, hanem táncosa is egyben Šuka Horn kíséretében kutatja a valóság határait, amely egyfajta párbajba torkolló duett is egyben. Az utópisztikus világban sokkoló elemekkel tarkított hajszában látható vízesés, rugalmasságot és kreativitást jelképező polip, a film noir vizualitását idéző színpadkép és egy olyan törékeny emberi világ, ahol a küzdelem a belső tudatalattival való szembenézés drámájáról és a megtisztító katarzisról szól.

Programok, rekordok, riportok a Kultúrnemzet színházi olimpiai gyűjtőoldalán! Kattintson IDE! 

Borítókép: jelenet a színdarabból (Fotó: Mitem)

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.