A színjáték, a szerepjátszás és az önmagunkkal szembenézés drámája

Pirandello 1921-ben született művében IV. Henrik története elevenedik meg a nézők előtt. A 10. színházi olimpia programjában június 10-én, a székesfehérvári Vörösmarty Színházban láthatja a közönség a Temesvári Csiky Gergely Színház előadását.

Héjj Vivien
2023. 05. 31. 22:00
dráma
Forrás: Szinhaz.org
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 10. színházi olimpia részeként két kiemelkedő társulat érkezik Székesfehérvárra: június 8-án, csütörtökön a zágrábi Gavella Színház III. Richárdját, június 10-én, szombaton pedig a Temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház IV. Henrikjét láthatja a koronázóváros közönsége.

dráma
A Vörösmarty Színházban látható dráma IV. Henrik történetét dolgozza fel Fotó: Szinhaz.org

Az előadások kapcsán a székesfehérvári Vörösmarty Színház igazgatója úgy fogalmazott, mindkét társulat szomszédaink legkiválóbb színházi minőségét képviseli. Szikora János kiemelte: a színházi olimpia a vendéglátó teátrumok számára azt a lehetőséget kínálja, hogy közvetlenül megtapasztalhatják, hogy tőlünk földrajzilag nem olyan messze hogyan gondolkodnak mások a világ gondjairól, problémáiról, és azt hogyan fejezik ki a színpadon.

Luigi Pirandello 1921-ben született művében a színjáték, a szerepjátszás és az önmagunkkal való szembenézés kerül a fókuszba egy őrült szemén keresztül – aki talán nem is őrült meg teljesen.

A IV. Henrik története húsz évvel a színpadi események előtt kezdődik, amikor egy fiatal arisztokrata egy jelmezes lovas felvonuláson balesetet szenved, majd másnap abban a tévképzetben tér magához, hogy ő IV. Henrik, a középkori német-római császár, aki egész életében viszályban állt a pápával, és akihez a legendás Canossa-járás is köthető.

Vajon tényleg megőrült vagy csak szerepet játszik? Ha valóban őrült, akkor a környezete miért tart vele ebben az őrületben? Ha csupán játék mindez, hogy lehet ennyire valószerű? Meddig tart a normalitás és hol kezdődik a téboly? Ezen kérdések középpontba kerülésével találkozhat a közönség a temesvári társulat Victor Ioan Frunza rendezte előadásában.

A rendező és a társulat közös munkája a temesvári színház történetének egyik legtermékenyebb időszakát eredményezte. Olyan országos sikernek örvendő előadások születtek, mint a Lorenzaccio, a Kommunizmus története elmebetegeknek, a Hamlet, majd a Rosencrantz és Guilderstern halott, mely 2009-ben megkapta a legjobb előadásnak járó Uniter-díjat.

Románia egyik legmarkánsabb színházi rendezője, Victor Ioan Frunza a bukaresti Színház- és Filmművészeti Egyetem doktora és óraadó tanára. Előadásait Románián kívül számos európai országban, köztük Magyarországon, Németországban és Csehországban rendezte, így jó ismerője az idegen nyelvű színházi szférának. 

Előadásai klasszikus és kortárs szövegekből egyaránt merítkeznek.

Munkásságát számos hazai és nemzetközi díj minősíti.

A IV. Henriket június 10-én, szombaton 19 órától láthatja a fehérvári teátrum közönsége. Az egyfelvonásos, magyar nyelvű előadás címszerepében Balázs Attila, a társulat igazgatója, a további szerepekben Szabó Enikő, Lőrincz Rita, Vass Richárd, Bandi András Zsolt és Éder Enikő lép színpadra.

Programok, rekordok, riportok a Kultúrnemzet színházi olimpiai gyűjtőoldalán! Kattintson IDE!

Borítókép: Jelenet az előadásból (Forrás: Szinhaz.org)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.