Anasztászisz: a bennünk élő ősiség feltámasztása

Az ISTA, a Nemzetközi Színházantropológiai Iskola műhelymunkáját követően Pécsváradon a közösen létrehozott előadás főpróbáját, Budapesten a Nemzeti Színházban pedig magát az előadást tekinthetjük meg május 20-án. Az Anasztászisz (Feltámadás) című produkciót Eugenio Barba rendezi, és a műhely összes művésze közreműködik benne.

Magyar Nemzet
Forrás: szinhaz.org2023. 05. 12. 5:30
ista
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak a nyugati színház képviselői, hanem távol-keleti előadók is játszanak a produkcióban, ahol a színjáték szorosan összekapcsolódik a mozgásművészettel – s amelyet emiatt leginkább az európai fizikai színházhoz lehet hasonlítani. Az ISTA előadásában a japán nó, a kínai nankuan opera, a balinéz topeng, az indiai bául tánc és dalok, valamint a kathakali, a brazil bumba meu boi, a flamenco és egyes nyugati kortárs stílusok képviselői vesznek részt Pécsett, Pécsváradon és Budapesten egyaránt. Sokféleképpen létrejöhet egy ilyen előadás, amelyben számos kultúra különböző hagyományokat követő művészei az előadók. Az egyik módja, hogy a művészek eltávolodnak saját hagyományuk formáitól, és a többiekkel együtt egy közös stílust találnak. Vagy akár felvehetik egy idegen hagyomány stílusát is, hogy új lendületet adjanak az általuk bemutatott műnek. Ám a Theatrum Mundi társulattal Eugenio Barba egy másik elvet követ: minden művész hűen megőrzi az általa képviselt stílusra jellemző sajátosságokat, és ezeket integrálja a történet különböző jeleneteinek kontextusába. Az előadás a Teatro di Romával együttműködésben jön létre.

ista
Eugenio Barba, az ISTA műhely vezetője, az előadás rendezője. Forrás: Színház.org)

Az Anasztaszisz az élet különböző fázisait és valóságait ábrázolja a születéstől a halálig, majd ismét az újjászületést a természet, az állatok és az emberek világában. Ez maga az élet erejéhez szóló himnusz, egyúttal tisztelgés az előadó-művészet előtt, feltárva a stílusok és kifejezési formák pompáját.

Eugenio Barba 1936-ban született Olaszországban, Gallipoliban nőtt fel. 1954-ben Norvégiába emigrált, ahol hegesztőként és tengerészként dolgozott. Közben francia és norvég irodalomból és vallástörténetből szerzett diplomát az Oslói Egyetemen. 1961-től tanult rendezést Lengyelországban, a Varsói Állami Színiiskolában, majd egy év elteltével Jerzy Grotowskihoz csatlakozott, aki akkoriban a Tizenhárom Soros Színház igazgatója volt Opolében. A művész három évet töltött Grotowski mellett. 1963-ban Indiába utazott, hogy a kathakalit, egy, a nyugati világ számára addig még ismeretlen színházi formát kitanulja. 1964-ben hozta létre az Odin Színházat (Odin Teatret), ahol az elmúlt ötven évben 76 produkciót rendezett, a kultúrák sokszínűségét hirdető Theatrum Mundi Társulattal kiegészülve. 1974 óta Eugenio Barba és az Odin Színház kifejlesztettek egy olyan egyedi módszert, amely képes különböző társadalmi rétegek és kultúrák, közösségek és intézmények között hidat teremt egyetlen színházi előadáson keresztül. Eugenio Barbát egyre szorosabb szálak fűzik a budapesti Nemzeti Színházhoz, a Mitemen 2015-ben zajos sikert aratott The Chronic Life című előadása után 2016 őszén a legújabb darabját The Tree címmel Budapesten mutatta be.

Programok, rekordok, riportok a Kultúrnemzet színházi olimpiai gyűjtőoldalán! Kattintson IDE!

Borítókép: Távol-keleti művészek is részt vesznek ebben a különleges előadásban (Forrás: Színház.org)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.