Klasszikusok a kortárs színpadon

A 10. Színházi Olimpia és a ­MITEM meghívására hétvégén Budapestre látogat Aurora Cano, a mexikói Nemzeti Színház művészeti vezetője, a Teatro de Babel alapítója. A fundamentalistában dramaturgként és színésznőként, míg a Moszkva című előadásban drámaszerzőként és rendezőként ismerheti meg a közönség.

2023. 05. 05. 5:44
kortárs
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A színházi olimpián látható Moszkva című előadás Csehov világát ötvözi a kortárs mexikói valósággal. Felvetődik a kérdés: hogyan kapcsolódik össze ez a két, időben és térben is távoli világ? Aurora Cano az elmúlt években leginkább a parafrázis eszközével szeret dolgozni: a klasszikus műveket és azok problémafelvetéseit adaptálja a mai lét valóságába. Ez saját bevallása szerint nem egyedi megközelítés, szinte minden színházcsináló munkájában ezt láthatja a közönség. – Nem gondolhatjuk és nem várhatjuk el, hogy Szophoklész vagy Euripidész műveit úgy állítsuk színpadra, ahogyan az évezredekkel ezelőtt történt. Úgy látom, hogy nemzetközileg is, de Mexikóban mindenképpen népszerű a társadalmi kérdések kibontása a színház eszközeivel – fejtette ki gondolatait az igazgatónő. 

kortárs
Aurora Cano a Moszkva című előadás díszletében. Fotó: Teatro de Babel

Művészeté­ben arra is választ keres, hogyan reagálhat az erőszakra, a genderkérdésre, valamint az őt és társulatát érintő helyi politikai problémákra. Az ilyen konkrét nehézségek mellett hogyan lehetséges olyan egyetemes fogalmakat feldolgozni, mint a szerelem? Okfejtéséből kiderül, a klasszikus művekben olyan mélyreható megfejtéseket találhatunk, amelyek ma is érvényesek. Munkája során arra jött rá, hogy az ember mint olyan aligha változott az évszázadok során. Gyarló, fűti a hatalomvágy, de reménykedik és éhes a szeretetre. Inkább azok a morális keretek változtak, amelyekben ezek az univerzális vágyak elhelyezkednek.

Pontosan ezért szükséges újraírni a klasszikus műveket, hogy érthetővé tegyük ezt a csodás kimunkáltságot, és közelebb hozzuk a klasszikusokat a mai emberhez. Ezért nem értek egyet azzal a koncepcióval, hogy valamit csak azért ne mutassunk be, mert olyan társadalmi, politikai, rasszokkal kapcsolatos vagy éppen gender­álláspontot képvisel, amiről manapság egyesek szerint nem szabad beszélni. Az évek során azt kutattam, mi az örök érvényű és mi az, ami módosítható a nagy irodalmi alkotásokban. A színház társadalmi művészet, mindig is az volt. A színházon keresztül eljuthatunk sokféle emberhez az írástudatlantól kezdve a legjómódúbbakig: ez volt a szerepe évszázadokkal ezelőtt is, ahogyan most is. Össze kell hangoljuk a külső témákat a belső, intim vívódásokkal

– fogalmazta meg álláspontját Aurora Cano.
Május 6-án és 7-én a mexikói előadások pontosan ezeket a problémákat fogják kifejteni. Képet kaphatunk arról, hogyan bontakozik ki az egyén és társadalom, régi és modern viszonya. A Moszkva című előadásban egyszerre látunk három mexikói színésznőt, akik azon gondolkodnak, hogyan kellene színpadra állítani Csehov Három nővérét. Megjelenik tehát egy XXI. századi sík, ahol a három színésznő szembesül azokkal a kihívásokkal, amelyek a művészetben elhelyezkedő nőket érik, és láthatunk egy XX. századi síkot is, ahol a csehovi világ bontakozik ki – derül ki a szerző-rendezővel folytatott beszélgetésből. A mai világ színeiben, hangzásában kihívó, merész és gyors, ahogyan a körülöttünk lévő világ is az. Ezzel szemben Olga, Mása és Irina világa csendes, nyugodt, visszafogott. Ez utóbbiban az intimitást próbálták megvalósítani például úgy, hogy a szereplők szinte suttognak.

kortárs
A színésznők a zajos kortárs világ és a múlt század távoli világa közötti összhangot keresik. Forrás: Szinhaz.org

– Két teljesen más világ próbál kapcsolódni, s ennek segítségével választ keresünk arra a kérdésre, hogyan lehet egy időben és fizikailag is távol lévő szerzőt, Csehovot és művét, annak esszenciáját megközelíteni. A múlt századbeli orosz kultúra nagyon sokban különbözik a mai mexikói kultúrától, ami erősen globalizált. A saját népi kultúránkat több száz éves elnyomás próbálta háttérbe szorítani. Három XXI. századi mexikói színésznő próbálja értelmezni három XX. századi vidéki orosz nő életét. Felvetődik az a kérdés, hogy egyáltalán érdemes-e, kell-e olyan szerzőhöz és műhöz fordulniuk, aki és ami nem mexikói. Inkább saját kultúrájukhoz kellene ragaszkodniuk, vagy érvényes út lehet egy másik kultúra értelmezése is? A fő kérdés tehát az, hogy mi a művészet feladata és az mennyire lehet egyetemes – mesélt a rendezés kihívásairól Aurora Cano.

Programok, rekordok, riportok a Kultúrnemzet színházi olimpiai gyűjtőoldalán! Kattintson IDE!

Borítókép: A Moszkva című előadás kortárs kérdéseket dolgoz fel Csehov híres drámáját is felhasználva (Forrás: Szinhaz.org)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.