Zalán Tibor: A háború rettegése elementáris erővel szólalt meg Suzuki előadásában

– Egy idegen kultúra küldte el a gyászát és a háborútól való rettegés borzalmát, egy általunk jól ismert európai szövegen keresztül –mondta a japán Suzuki Tadashi rendezéséről Zalán Tibor. A József Attila-díjas író, költő, amikor teheti ellátogat a 10. színházi olimpiára, eddig a japán darab érintette meg a legmélyebben.

Szilléry Éva
2023. 05. 18. 11:32
Zalán Tibor
Zalán Tibor a Színházi Olimpiáról Fotó: Fotó: Czimbal Gyula Forrás: MTI
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

–  Vannak maradandó élményeim a 10. színházi olimpia eddigi programjából, mindig érdekel, hogy idegen színház le tud-e kötni – állapította meg Zalán Tibor József Attila-díjas író, költő, aki Suzuki Tadashi háborús alapélményből született rendezését, A trójai nőket vitte magával a nemzetközi programsorozatról. 

Suzuki Tadashi
Suzuki színháza több irányzat összefonódása (Fotó: szinhaz.org)

Legemlékezetesebb Suzuki Tadashi, A trójai nők című előadása volt.

Kíváncsi voltam a színpadi alkalmazásra, aminek a lényege, hogy az ősi, japán színpadi formákat –  a kabukit és a nót – dúsítja a viewpoint irányzat posztmodern szemléletével. Ez azonban éppen ellentéte az említett ősi japán látásmódnak, mert improvizatív, dekonstruáló (elemeire bontó) gyakorlatot rögzít – fogalmazott az író.
Kitért arra, hogy a viewpoint hat elemre épül: a tér, forma, idő, érzelem, mozgás és történet együttes létezésre, ez nagyon bonyolult és rendkívüli koncentrációs képességet kíván a színpadon. Mint mondta,  A trójai nőknek több átdolgozása van, a legismertebbek  Jean-Paul Sartre és az Illyés Gyula általi változatai. 
– Suzuki verziója ezekhez képest redukált, ő Hekabé alakjára összpontosít, aki elveszti férjét, fiát, hazáját. A trójai nők kiszolgáltatottak, háborús áldozatokként a győztesek cselédei, szajháik.

 A rendezőt azért is érdekli a téma, mert háborús időket élünk, és ez az érzete visszanyúlik a II. világháború befejezéséhez, amelyből Japán vesztesként került ki.

 Az előadásban nem történik gyakorlatilag semmi, ahogyan az euripidészi dráma is szinte cselekménytelen. A főszereplő a várakozás és a panasz. Várakozás a borzalmas jövőre és panasz az elveszített értékek és társadalmi pozíciók miatt. 

A színpadi mozgás oly mértékig fegyelmezett, hogy mozdulatlanságból való eltérés a mozgásra való várakozás feszültsége, szinte robban.

– Az idős nő, Hekabé hangjai a túlvilágról érkeznek. Mivel többféle verziót ismertem, nem kellett a  feliratozást nézzem, a színpadra koncentráltam. Egy idegen kultúra küldte el a gyászát és a háborútól való rettegés borzalmát, egy általunk jól ismert európai szövegen keresztül. 

Zalán Tibor
„A főszereplő a várakozás és a panasz” (Fotó: Szekelyhidi Zsolt)

Zalán Tibor úgy látja, ahogyan Suzuki színháza is több irányzat vegyítése, az említett előadásban a színpadi feszültséget a kultúrák találkozása és találkozásának lehetetlensége fokozza. 

Programok, rekordok, riportok a Kultúrnemzet színházi olimpiai gyűjtőoldalán! Kattintson IDE

Borítókép: Zalán Tibor (Fotó: Czimbal Gyula)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.