Követendőnek tartják a kodályi hagyományokat

Magyarország egyik vezető nagyzenekarának, a Concerto Budapestnek januárban kinevezett ügyvezető igazgatóját, Devich Gábort egyebek mellett az együttes által képviselt értékekről és a jövő évaddal kapcsolatos tervekről kérdeztük.

2023. 07. 14. 5:30
Devich Gábor
Devich Gábor Fotó: Felvegi Andrea
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Milyen tervekkel vág neki a Concerto Budapest a 2023/2024-es évadnak?
– Sűrű, kivételes zenei élményeket ígérő évad elé nézünk: a két legendás művész, Eötvös Péter és Mihail Pletnyov újra csatlakozik a zenekarhoz, mellettük számos világhírű szólistát is vendégül látunk majd. Fontosnak tartjuk, hogy időről időre fókuszba helyezzünk egy-egy kiemelt témát, zeneszerzőt vagy hangszert, bővítve ezzel a hagyományos koncertkalendáriumok által kínált zenei események sorát. Ezekre a rendkívüli teljesítményt igénylő, tematikus fesztiválokra művészi kihívásként, egyben értékteremtő misszióként tekintünk, hiszen messze túlmutatnak egy szimfonikus zenekar feladatain. A 2023/24-es évadban például a Magyar kincsek ünnepével, A hallgatás napja című kortárs zenei fesztivállal, a kétnapos Concerto Csellóünneppel és az immár hagyománnyá vált Mozart-nap zenei csemegéket kínáló eseményeivel várjuk közönségünket.

– Egy korábbi sajtótájékoztatón említették, hogy a következő évadot egy nagy-britanniai turnéval indítják. Megosztana velünk néhány részletet ezzel kapcsolatban?
– Szeptember 12. és 17. között Pierre-Laurent Aimard és Berecz Mihály zongoraszólójával hat helyszínen, három különböző programmal jelenik majd meg a zenekar az Egyesült Királyság és Írország legpatinásabb koncerttermeiben. Croydon, Guildford, London, Cheltenham, Edinburgh és Dublin városába látogatunk majd el, ahol koncertjeinken Bartók, Liszt, Rahmanyinov, Csajkovszkij, Beethoven és Mozart művei csendülnek fel Keller András vezényletével.

 

Devich Gábor
Devich Gábor szerint a Concerto világsikerekkel járult hozzá a magyar országimázshoz (Fotó: Felvégi Andrea)

– Mik azok a művészi, szakmai értékek, amelyeket a Concerto Budapest tevékenysége kapcsán kiemelne?
– A Concerto Budapest egy különleges szellemi és zenei műhely, ahol az értékteremtés és a szenvedélyes művészi elkötelezettség kimagasló emberi és szakmai minőséggel párosul. Egy nagyszerű csapat, amely az elmúlt években világsikerekkel járult hozzá a magyar országimázs építéséhez.

Kiemelném izgalmas és innovatív programjainkat, a széles repertoárismeretet, a szenvedélyes játékmódot és a mérhető szakmai elemekben való kimagasló teljesítményt is: ilyenek az intonáció, az artikuláció, a dinamika, a szólamismeret.

Mi az álláspontja a Keller András zeneigazgató tevékenysége ellen nemrég felhozott kifogással, a Molnár Piroska csellista által a nyilvánosságban megfogalmazott, állítólagos verbális agresszió gyanújával kapcsolatban?

– A felmerült kifogásokat széles körben, alaposan kivizsgáltam. A zenekar döntő többsége élt a szabad véleménynyilvánítás lehetőségével, és elmondta állásfoglalását az ügyről. Gazdasági igazgató munkatársam jelenlétében hallgattam meg a zenekari művészeket, maximális diszkréciót biztosítva számukra. Írásbeli, anonim megnyilatkozásra is volt alkalom. A zenekari tagok támogatásukról biztosították Keller András zeneigazgató urat. A vizsgálat eredményeként megállapítást nyert, hogy a zeneigazgató irányába munkáltatói intézkedés nem szükséges.

– A zenekar életében jól láthatóan fontos szerepet játszik a hazai és nemzetközi zenei élet legkiválóbb hangszeres és vokális művészeivel, együtteseivel való együttműködés is. Milyen tapasztalatokat nyújtanak Önöknek ezek az élményteli közös munkák?
– Való igaz, hogy számos világhírű művésszel volt már lehetőségünk együttműködni, ami mindig erős inspiráció és fontos visszajelzés a zenekar számára. A teljesség igénye nélkül Magyarországról Takács-Nagy Gábor, Ránki Dezső, Kelemen Barnabás, Baráti Kristóf, Várjon Dénes, Szűcs Máté, Balázs János és Perényi Miklós mind visszatérő vendégművészei a zenekarunknak, akárcsak a világ minden tájáról érkező élvonalbeli muzsikusok: Gidon Kremer, Heinz Holliger, Isabelle Faust, Khatia Buniatishvili, Lucas Debargue, Jonathan Biss, Elizabeth Leonskaja, Augustin Hadelich, Nyikolaj Luganszkij és Jevgenyij Koroljov. Olyan művészekről beszélünk, akik a világ legnagyobb zenekaraival játszanak együtt, így nagyon nagy elismerés, hogy szívesen jönnek vissza hozzánk és szeretnek velünk dolgozni.

– Kik azok a személyek, akik zenészként kiemelkedő hatással voltak önre?
Zeneakadémista éveim meghatározóak voltak számomra. Külön szeretettel emlékszem vissza klarinéttanáromra, Kovács Bélára, akit már kisgyermekként is ismertem, mert édesapám – aki hegedűművész volt – elvitt a koncertjeire, melyek életre szóló hatással voltak rám. Többek között neki köszönhető, hogy zenész lettem. De ugyanilyen szeretettel gondolok kamarazene-tanáromra, Kurtág Györgyre, aki a Concerto Budapest szimfonikus zenekar tiszteletbeli elnöke. Kiváló mestereim voltak.

– Az ön életében milyen szerepet játszik az oktatás?
– Klarinéttanárként a harminchetedik konzervatóriumban töltött tanévemet zártam idén júniusban.

Csodálatos élményekkel ajándékozott meg ez a pálya. Tehetséges klarinétosok útját egyengethettem, és megtapasztalhattam, milyen erős emberformáló ereje van a hangszertanulásnak.

Fegyelemre, egymásra figyelésre nevel, és fejleszti az érzelmi intelligenciát. Fontosnak és örvendetesnek tartom, hogy zeneigazgatónk, Keller András kezdeményezésére és az ő elnökletével megalakult a Magyar Muzsikusok Szövetsége (MMSZ), amelynek megkérdőjelezhetetlen rangú tagjai elkötelezettek a klasszikus zene társadalmi elfogadottságának emelése, illetve a magyar zene értékeinek megőrzése és fejlesztése ügyében. A szövetség titkáraként külön öröm számomra, hogy az MMSZ kiemelt figyelmet fordít a zeneoktatás teljes felmenő rendszerére. Ennyi év után, tanárként és ügyvezető igazgatóként is rendkívül fontosnak tartom a kodályi eszmékhez történő visszatérést. Mélységesen egyetértek azzal a gondolattal, amelyet ő fogalmazott meg: „A tudatalatti magyarság egyik talpköve a nyelv, a másik a zene.”

Borítókép: Devich Gábor (Fotó: Felvégi Andrea)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.