– Milyen tervekkel vág neki a Concerto Budapest a 2023/2024-es évadnak?
– Sűrű, kivételes zenei élményeket ígérő évad elé nézünk: a két legendás művész, Eötvös Péter és Mihail Pletnyov újra csatlakozik a zenekarhoz, mellettük számos világhírű szólistát is vendégül látunk majd. Fontosnak tartjuk, hogy időről időre fókuszba helyezzünk egy-egy kiemelt témát, zeneszerzőt vagy hangszert, bővítve ezzel a hagyományos koncertkalendáriumok által kínált zenei események sorát. Ezekre a rendkívüli teljesítményt igénylő, tematikus fesztiválokra művészi kihívásként, egyben értékteremtő misszióként tekintünk, hiszen messze túlmutatnak egy szimfonikus zenekar feladatain. A 2023/24-es évadban például a Magyar kincsek ünnepével, A hallgatás napja című kortárs zenei fesztivállal, a kétnapos Concerto Csellóünneppel és az immár hagyománnyá vált Mozart-nap zenei csemegéket kínáló eseményeivel várjuk közönségünket.
– Egy korábbi sajtótájékoztatón említették, hogy a következő évadot egy nagy-britanniai turnéval indítják. Megosztana velünk néhány részletet ezzel kapcsolatban?
– Szeptember 12. és 17. között Pierre-Laurent Aimard és Berecz Mihály zongoraszólójával hat helyszínen, három különböző programmal jelenik majd meg a zenekar az Egyesült Királyság és Írország legpatinásabb koncerttermeiben. Croydon, Guildford, London, Cheltenham, Edinburgh és Dublin városába látogatunk majd el, ahol koncertjeinken Bartók, Liszt, Rahmanyinov, Csajkovszkij, Beethoven és Mozart művei csendülnek fel Keller András vezényletével.
– Mik azok a művészi, szakmai értékek, amelyeket a Concerto Budapest tevékenysége kapcsán kiemelne?
– A Concerto Budapest egy különleges szellemi és zenei műhely, ahol az értékteremtés és a szenvedélyes művészi elkötelezettség kimagasló emberi és szakmai minőséggel párosul. Egy nagyszerű csapat, amely az elmúlt években világsikerekkel járult hozzá a magyar országimázs építéséhez.
Kiemelném izgalmas és innovatív programjainkat, a széles repertoárismeretet, a szenvedélyes játékmódot és a mérhető szakmai elemekben való kimagasló teljesítményt is: ilyenek az intonáció, az artikuláció, a dinamika, a szólamismeret.
– Mi az álláspontja a Keller András zeneigazgató tevékenysége ellen nemrég felhozott kifogással, a Molnár Piroska csellista által a nyilvánosságban megfogalmazott, állítólagos verbális agresszió gyanújával kapcsolatban?
– A felmerült kifogásokat széles körben, alaposan kivizsgáltam. A zenekar döntő többsége élt a szabad véleménynyilvánítás lehetőségével, és elmondta állásfoglalását az ügyről. Gazdasági igazgató munkatársam jelenlétében hallgattam meg a zenekari művészeket, maximális diszkréciót biztosítva számukra. Írásbeli, anonim megnyilatkozásra is volt alkalom. A zenekari tagok támogatásukról biztosították Keller András zeneigazgató urat. A vizsgálat eredményeként megállapítást nyert, hogy a zeneigazgató irányába munkáltatói intézkedés nem szükséges.
– A zenekar életében jól láthatóan fontos szerepet játszik a hazai és nemzetközi zenei élet legkiválóbb hangszeres és vokális művészeivel, együtteseivel való együttműködés is. Milyen tapasztalatokat nyújtanak Önöknek ezek az élményteli közös munkák?
– Való igaz, hogy számos világhírű művésszel volt már lehetőségünk együttműködni, ami mindig erős inspiráció és fontos visszajelzés a zenekar számára. A teljesség igénye nélkül Magyarországról Takács-Nagy Gábor, Ránki Dezső, Kelemen Barnabás, Baráti Kristóf, Várjon Dénes, Szűcs Máté, Balázs János és Perényi Miklós mind visszatérő vendégművészei a zenekarunknak, akárcsak a világ minden tájáról érkező élvonalbeli muzsikusok: Gidon Kremer, Heinz Holliger, Isabelle Faust, Khatia Buniatishvili, Lucas Debargue, Jonathan Biss, Elizabeth Leonskaja, Augustin Hadelich, Nyikolaj Luganszkij és Jevgenyij Koroljov. Olyan művészekről beszélünk, akik a világ legnagyobb zenekaraival játszanak együtt, így nagyon nagy elismerés, hogy szívesen jönnek vissza hozzánk és szeretnek velünk dolgozni.