Verdi-opera a Margitszigeten

A közönség kérésének eleget téve a tavalyi hatalmas siker után idén ismét életre kelt a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon Verdi egy ritkán játszott, csodás dallamokban gazdag operája, amelyet a hun király, Attila története ihletett. Az Aczél András által rendezett, John Relyea címszerepelésével színpadra állított produkció a romantika korára jellemző zene mellett káprázatos, Madarász János által megálmodott látványvilágával és a sokrétű történetével is magával ragadta a közönséget. A Magyar Állami Operaház virtuóz zenészekből álló zenekarát az intézmény első karmestere, a Junior Prima díjas Rajna Martin vezényelte.

2023. 08. 13. 15:22
Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 400 négyzetméteres ledfalon megjelenő, mai modern technikán alapuló, elképesztő részletességgel kidolgozott animációk élethű helyszíneket megidézve az ősi történelmi korokba repítették vissza a nézőket. Ezt a hatást erősítették tovább az Erkel László Kentaur által tervezett jelmezek, valamint a világítástechnika, amely olykor a színpad melletti fákat megvilágítva a teljes helyszínt bevonta ebbe az időnként misztikus színpadi világba, amelynek a nézők is részeseivé válhattak. Egy 1500 évvel ezelőtti kor, a magyar történelem egy kis szelete kelt életre a Margitszigeten.

A táncosok  mozdulatai Attila érzelmeit tükrözték (Fotó: Havran Zoltán)

A Verdi műveire jellemző, szenvedélytől fűtött operában, amelynek szövegkönyvét Francesco Maria Piave és Temistocle Solera írta, a legendás történelmi alak nemcsak hódító hadvezérként, de szerelemtől égő, olykor kétségekkel küzdő, érző férfiként is megjelenik, aki nemcsak győzni, de egy-egy kudarcból tanulva talpra állni is képes, és akit mélyen megérint az őszinte szerelem. A benne dúló szenvedélyes érzelmeket a nagyívű zene és a lebilincselő énekhangok mellett a Feledi Balázs koreográfiáit megjelenítő táncosok fejezték ki, akik szellemalakokra emlékeztető megjelenésükkel és a modern balett világa által ihletett, drámai kifejezőerővel bíró mozgásukkal a történet legjelentősebb pillanatait tették még hangsúlyosabbá.

A címszerepet éneklő, kanadai származású operaénekes, John Relyea karizmatikus megjelenése és erőteljes basszbariton hangja, amelyet éneklés közben mintha a Föld energiái táplálnának, pillanatok alatt elvarázsolta a közönséget. A legendás, északi istenekre emlékeztető történelmi alak személyiségét árnyaltan, hol erős, hódító hadvezérként, hol pedig érző, szenvedélyes férfiként jelenítette meg a színpadon. Csakis egy rendkívüli nő lehet rá képes, hogy rabul ejtse egy ilyen karizmatikus egyéniségű uralkodó szívét. Odabellát, a szép és szenvedélyes, édesapja kegyetlen halálának megbosszulásáért és népe felszabadításáért a bibliai Judithoz hasonlóan bármire képes rabszolganőt ezúttal Rálik Szilvia keltette életre. A Liszt Ferenc-díjas operaénekes kiváló partnere volt nemcsak a címszerepet alakító, világszerte elismert John Relyea-nek, de örök szerelmét, az aquileiai lovagot, Forestót életre keltő László Boldizsárnak is, aki drámai kifejezőerejű hangján a haragot, a szerelmet, a csalódottságot és a féltékenységet egyaránt hitelesen szólaltatta meg.

Verdi operájában két erős hadvezér, Attila és Ezio csap össze egymással (Fotó: Havran Zoltán)

Ugyanilyen erős érzelmeket közvetített énekhangjával a római generálist, Eziót alakító Haja Zsolt is. Fontos szerepet játszott a történetben I. Leó pápa, akit Gábor Géza keltett életre. Verdi operáiban kiemelt szerep jut a kórusnak, általuk teljesedik ki a hangzás. A Margitszigeti Szabadtéri Színpadon megszólaló nagy létszámú kórus, a Magyar Állami Operaház kórusának hangja betöltve a teret, tovább fokozta a drámai hatást. A Magyar Állami Operaház Zenekarának előadásában Rajna Martin, Junior Prima díjas első karmester vezényletével lebilincselő szépséggel csendültek fel a romantika egyik legnagyobb zeneszerzőjének csodaszép dallamai.

Ez a mű Verdi első alkotói korszakában született, Zacharias Werner Attila, König der Hunnen című drámája alapján, és a velencei La Fenice operaházban volt az ősbemutatója, 1846-ban. Ekkoriban – a romantika korában elvártaknak megfelelően – Verdi a történelmi témák felé fordult, miközben francia és német hatásokkal ötvözve saját zenei stílusát is kialakította. Ez a belcanto néven ismertté vált stílus az Attilában a duettekben és a kórusrészeknél követhető leginkább nyomon. Érdekesség, hogy Magyarországon először 1972-ben, ugyanígy a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon láthatta a közönség a darabot.

Odabella a bibliai Judithoz hasonlóan ölni is képes lenne népéért (Fotó: Havran Zoltán)


Idén, az előadás által nyújtott élményt kiegészítendő, a Víztoronyban egy Attila korát bemutató kiállítást is megtekinthetett a közönség. A tudósokkal és muzeológusokkal együttműködve elkészített tárlat az akkori időkből származó tárgyak és dokumentumok fotóival történeteket is elmesélve idézi meg a magyar történelmi múlt egyik fontos korszakát.

Borítókép: Káprázatos látványvilágú előadást láthatott a közönség (Fotó:Havran Zoltán)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.