A most megjelent beszélgetést izgalmas témával kezdi a rendező: a filmben van egy jelenet, amelyben a fiatal asszisztens nem érti, hogy kik voltak a kommunisták. Moretti ezzel kapcsolatban leszögezi: a jelenet meglehetősen hiteles. Az olaszok memóriája elég gyenge – fogalmaz a rendező, majd magyarázatként hozzá teszi:
Ugyanakkor arra is gondoltam, hogy Giovanni, a főszereplő olyan filmet próbál elkészíteni, ami nem túl mai, sőt, meglehetősen anakronisztikus, viszont nagyon közel áll a szívéhez. Nagyon ragaszkodik ehhez a filmhez, de bármilyen fontos is a számára, sajnos nem sok embert érdekel rajta kívül. Olyan múltbeli dolgokról szól, amiket nem csupán a mostani fiatalok nem értenek, de az idősebbek sem igazán. Ez is benne van ebben a történetben.
Persze, hamar kiderül, hogy a Fényes jövő, a filmben készülő filmmel szemben nagyon is aktuális. Egyfelől napjainkban éppen egy szabadságáért küzdő nemzetet taposnak el az orosz tankok. Ezzel kapcsolatban az alkotó elmondja, hogy a forgatókönyvet ugyan Ukrajna megszállása előtt befejezték, az akkori és a mai képkockák nagy erővel találkoznak.
Amikor a korabeli dokumentumokat böngésztük a forgatókönyvhöz, a Budapestre érkező tankokról készült felvételek nagyon-nagyon erős hatással voltak rám. Úgy gondolom, ezek a képek elképesztően aktuálisak ma is.
De van más aktualitása is a filmnek: egyfajta üzenet a mai olasz baloldalnak. A magyar.film.hu egy kérdésére ugyanis így válaszol Nanni Moretti:
Konkrét emlékem nincs erről az időszakról, hároméves voltam, a politika iránt sokkal később, tizenhat évesen kezdtem el komolyabban érdeklődni. Viszont soha nem voltam dogmatikus. Fiatal koromban a tagja voltam egy nagyon kicsi, fundamentalista baloldali csoportnak. Az ilyesmi nem nekem való, és nem volt való már az akkori, tizennyolc éves kori énemnek sem. Úgyhogy elég fiatalon be lettem oltva a dogmatizmus ellen. Mint tudják, jelenleg a jobboldal van hatalmon Olaszországban. Véleményem szerint jót fog tenni a baloldali pártoknak, hogy néhány évig ellenzékben vannak, talán megtalálják újra az identitásukat.
Ezzel függ össze az is, hogy a filmben egy magyar utazócirkusz is megjelenik. Nem véletlenül. Morettinek szüksége van az ötvenhatos magyar és olasz élményvilág összehasonlítására. Így fogalmaz:
Amikor eldöntöttük, hogy a film a filmben ’56-ban fog játszódni, és az Olasz Kommunista Párt egy része is felbukkan majd, eszembe jutott, milyen érdekes lenne, ha Olaszországban tartózkodó magyarok is felbukkannának, akiknek a jelenléte konfliktust szül Silvio Orlando figurája és a többi olasz kommunista között.
Végül a magyar.film.hu kérdésére elárulja azt is, hogy filmjének főszereplője, Giovanni mennyire azonos magával, a rendezővel.
Ő nem egy alteregó. Sokkal több annál.
A teljes beszélgetést itt olvashatják el.
Borítókép: Nanni Moretti és Anger Zsolt a Fényes jövő forgatásán (Forrás: Instagram/Nanni Moretti)