Az orosz–ukrán háború előtt, 2017-ben született darabot visz színpadra a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház. A több éve Varsóban élő orosz drámaíró, Ivan Viripajev Iráni konferencia című műve igen fajsúlyos, filozófiai mondanivalót hordozó darab, amely korunk ránk nehezedő kérdéseit, problémáit feszegeti.
Viripajev látásmódja szerint a keleti és a nyugati ideológia ütközik, az európai kultúra válaszút előtt áll, de még nem tudni, merre indul.
A darab a rendező, Bocsárdi László szerint azt feszegeti, hogy „hogyan tud hozzájárulni az ember, hogy jó irányba menjenek a dolgok, tud-e egyáltalán tenni valamit, amely rákényszerít arra, hogy a színház is értelmiségiként viszonyuljon a világhoz?“ – idézi a rendezőt a Székelyhon.ro. A darab maga olyan, mint egy szellemi utazás, egy kurzus, egy tanítás – fogalmaz Bocsárdi.
A drámát oroszból lefordító Kozma András, a budapesti Nemzeti Színház dramaturgja úgy látja, a mű „olyan problémákat fogalmaz meg, ami arra késztette, hogy elmélyüljön magában a civilizáció alapkérdései kapcsán, és megpróbálja megragadni azt a jövőképet, amit mindannyian szeretnénk látni, de nem tudunk megfogalmazni.” Mint mondja, párhuzamos valóságok között létezünk, a kérdés, tudunk-e dönteni valami mellett, illetve hogy mik a viszonyítási pontjaink? Viripajev szövegét meghallgatva ezt kell végiggondolnia az embernek.
Az Iráni konferencia színészként is nagy kihívást jelent, hiszen, mint Pálffy Tibor, a darabbeli Daniel Christensen megformálója fogalmaz, a mű megköveteli az embertől, hogy frissítse színészi eszköztárát, és újfajta szövegkezelést igényel, az üzenetek szerinte úgy találnak legpontosabban célba.
Ivan Viripajev Iráni konferencia című darabjának premierjét október 3-án tartja az erdélyi teátrum.
Borítókép: A sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház Iráni konferencia című előadásának sajtótájékoztatója (Forrás: Tamási Áron Színház)