A The Sisters of Mercy története 1980-ban kezdődött, ekkor alapította az együttes az angliai Leedsben a dobos Andrew Eldritch és a gitáros Gary Marx (mindkettő művésznév természetesen). Nevüket egy Leonard Cohen-dal címéből kölcsönözték, viccnek szánva: mint mondták, „A Zeneipar Kapitányai” nem lett volna olyan vicces. David Bowie, a Motörhead, Leonard Cohen, a Hawkwind és Iggy Pop inspirálták őket, majd hamar komoly undergroundsikereket értek el olyan dalokkal, mint az Alice vagy a Temple of Love. Eldritch közben átnyergelt énekre, és az ütőshangszereket egy dobgépre bízta (pontosabban programozta), amit Doktor Avalanche, azaz Lavina doktor névre kereszteltek.

Első albumuk, az 1985-ös First and Last and Always aranylemez lett, és máig klasszikusnak számít, de ez idő tájt Eldritch összeveszett a zenésztársaival, és a banda feloszlott. Jogi csatározás kezdődött: a renegátok The Sisterhood néven folytatták élőben, de Eldritch gyorsabb volt a név levédésével és az első dal megjelentetésével, így kisajátíthatta a címet, a hangszeresek pedig The Mission néven értek el aztán szép sikereket. Eldritch egyszemélyes hadseregként folytatta, és kiadott még két nagylemezt The Sisters of Mercy néven, a Floodlandet 1987-ben és a Vision Thinget 1990-ben. Noha a The Sisters of Mercy mindhárom albuma csordultig van remekművekkel, Eldritch bevallása szerint alig látott pénzt a turnéiból és a lemezeiből, így örökre szakított a zeneiparral, és azóta csak koncerteket vállal, új dalait is élőben játszva. A The Sisters of Mercy hatása a rock- és metálzenére megkerülhetetlen, hozzám például azért is közel áll a No Time to Cry című daluk, mert gyerekkorom kedvenc metálbandája, a Cradle of Filth is feldolgozta (bár persze nem múlták felül az eredetit), Eldritch orgánuma pedig Marilyn Mansonéra is nagy hatással lehetett.

Az Ajtósi Dürer sorról a Duna-partra, a Kopaszi-gáttal szembe költözött Dürer Kertbe nem volt nehéz odatalálni, az 1-es villamostól csak követni kellett a gót rockereket, azaz a feketébe öltözött, nők esetében fekete sminkkel és hajjal kiegészített, különféle kiegészítőkkel (ékszerekkel, láncokkal) és tetoválásokkal kidekorált zenerajongókat. A The Virginmarys előzenekar után, két órával kapunyitás után, kilenckor kezdett a The Sisters of Mercy a telt házas nagyterem füstös sötétjében. Három napszemüveges zenész foglalta el a színpadot: a frontember mellett Ben Christo gitáros és bizonyos Ravey Davey, aki Lavina doktort kezelte. A gitáros idővel megvált a napszemüvegtől, bal- és időnként jobbszélen is játszotta a közönségnek a The Sisters of Mercy monoton és hipnotikus, de mindig fülbemászó dallamait. A laptopok mögött megbújó dobgépkezelő eleinte rendíthetetlen vigyázzállásban, faarccal próbált beleolvadni a környezetébe, de idővel megtört, és elkezdte támasztani a pultot, valamint bőségesen hidratált (szigorúan ásványvizet), pedig csak egy-két billentyűt kellett lenyomnia.