A Paradise Lost death és doom metálban kezdte zenei pályafutását 1988-ban, viszont aztán a gótikus metál egyik megteremtőjeként léptek magasabb szintre, olyan alkotókat ihletve meg, mint az Anathema, a Cradle of Filth, a Katatonia, a Moonspell, a HIM és a Nightwish. Nevüket John Milton, XVII. századi angol költő azonos című epikus költeménye inspirálta, abból pedig nyilvánvalóan a Biblia örök témái hatottak rájuk bűnről, gonoszról, hitről és Istenről. Az együttes magja 35 éve ugyanabból a két szövegíró-zeneszerzőből áll, Nick Holmes énekesből és Greg Mackintosh gitárosból. Idővel a metál felől a saját elődeik (például a The Sisters of Mercy) által játszott gótikus rock felé indultak, időről időre visszatérve a fémesebb hangzáshoz, de mindvégig megőrizve a védjegyüknek számító gótikát.
Meg nem énekelt zsenik
Ezt az egyestés fesztivált azonban nemcsak miattuk vártam, hanem szokatlan módon az első fellépő, a Harakiri for the Sky miatt is, amely számomra a metálszíntér egyik nagy rejtélye, ugyanis csúnyán alulértékelik az együttest. Nem mintha sokat jelentenének ezek a főleg marketingcélokat szolgáló műfaji címkék, de a zenekart a poszt-metál és black metál zsánereibe szokás sorolni, míg valójában csak veszettül dallamos zenét játszik.