Átadták a Madách 200 irodalmi vetélkedő díjait

Átadták a Madách 200 címmel meghirdetett irodalmi vetélkedő díjait hétfőn Budapesten. A Magyar Nemzeti Múzeum és a Rákóczi Szövetség Madách-emlékév alkalmából megrendezett versenyén az első díjat a Szarvasról érkező Csodaszarvas csapata vette át.

Forrás: MTI2023. 10. 23. 18:32
VAJDA Péter; L. SIMON László; TÖRÖK Kata; HERCZEGH Péter; MADÁCH Imre; CSÁKY Csongor
Átadták a Madách 200 című irodalmi vetélkedő díjait Fotó: Szigetváry Zsolt
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A háromfordulós verseny második díját a pásztói Irodalmisták nyerték el, a harmadik helyezést a salgótarjáni E pluribus unum nevű csapat érte el.

L. SIMON László; MADÁCH Imre
L. Simon László főigazgató a Magyar Nemzeti Múzeum dísztermében tartott díjátadó ünnepségen Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

L. Simon László, a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója az ünnepségen kiemelte, hogy Madách Imre országgyűlési képviselőként is tevékenykedett, és 1861-ben, amikor megválasztották, a képviselőház a múzeum dísztermében ülésezett. Fontosnak nevezte, hogy a diákok eljutottak a Nemzeti Múzeumba. Azt kívánta nekik, hogy azzal az érzéssel menjenek haza, hogy nem elég ezt egy életben egyszer „kipipálni”, évente vissza kell térni. Ez a magyarság egyik legrégebbi kulturális intézménye, amit mindenkinek rendszeresen látogatnia kell – fűzte hozzá.

Mint mondta, hálásak Kövér Lászlónak, az Országgyűlés elnökének, hogy Budai László, a Misszió Tours ügyvezetője javaslata alapján a kezdeményezésük mellé állt, és az évfordulón Petőfi mellett figyelmet tudtak fordítani magyar irodalomtörténet egyik legnagyobb alakjára, Madách Imrére is. 

Az ember tragédiájáról szólva L. Simon László elmondta: ez az a mű, amelyet a legtöbbször olvasott, mindig újra és újra elővette; ha egy lakatlan szigetre három könyvet vihetne magával, köztük lenne Az ember tragédiája.

Gratulált a diákoknak és köszönetet mondott felkészítő tanáraiknak, hangsúlyozva, hogy a nemzet megmaradásához a pedagógusok áldozatos munkájára nagy szükség van. Köszönetet mondva a Rákóczi Szövetségnek, hangsúlyozta: ez egy olyan együttműködés első állomása, amely folytatódni fog.

Csáky Csongor, a Rákóczi Szövetség elnöke elmondta: a rendezvényen az 1956-os forradalom mellett azt ünneplik, hogy a 200 évvel ezelőtt született Madách Imre berobbant mint író, költő, és gazdagítja a magyar kultúrát. – Ünnepeljük azt is, hogy sokan együtt vagyunk itt, a Kárpát-medencéből – fogalmazott, szintén a tanároknak mondva köszönetet a diákok felkészítéséért. – Azt kívánom, hogy ezeket az élményeket, találkozásokat vigyétek el magatokkal, és legyen szép emlék, ami gazdagítja a történelemtudatotokat, az irodalmi tudatotokat és a magyar kultúrához való kötődéseteket – tette hozzá.

A versenyen, amelyre háromfős, Kárpát-medencei diákcsapatok jelentkezhettek, csaknem száz csapat mérte össze tudását. Az első forduló legeredményesebb 60 csapata vett részt a második fordulóban, amelyet ifjúsági találkozó és 1956-os emlékünnepség részeként rendeztek meg Budapesten. A múzeumban tartott vasárnapi középdöntőben 60 csapat versenyzett, a hétfői döntőbe a tíz legjobb jutott be.

Az első fordulóban három területet érintettek: Madáchot és korát, Az ember tragédiáját, valamint annak utóéletét. A közép- és országos döntőben a lexikális tudás mellett a szövegértelmezői és elemzői felkészültséget is figyelembe vették, de teret kapott a kreativitás is. A versenyen több különdíjat is átadtak.

Borítókép: Az első helyezett a szarvasi Vajda Péter Evangélikus Gimnázium Csodaszarvas csapata lett (Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt)

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.