Bodrogi Gyula: Sinkovits annyira izgatott volt, hogy olvasta a Talpra, magyart

A Színpadon túl – Színház és 1956 című dokumentumfilmet az M5 csatorna vetítette, melyben mások mellett megszólalt az ’56-os eseményekről Bodrogi Gyula, Lőte Attila és Tordy Géza is, akik elmesélték, milyennek látták az akkori történéseket, ki milyen módon vett azokban részt.

Forrás: Médiaklikk2023. 10. 24. 20:00
Sinkovits Imre színész
Sinkovits Imre 1956-ban (Forrás: Médiaklikk) Fotó: Médiaklikk Forrás: médiaklikk
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szatmári Liza a Vígszínház színésze így emlékezett vissza az eseményekre a filmben: – Amikor jöttünk haza az előadásról a Verebes Károly–Schubert Éva házaspárral, mert itt laktak ők is, mindig megálltunk az utca végén. Akkor még nem volt ennyi kocsi, mint most. Benéztünk az utcába, és ha egy fekete kocsit láttunk, akkor nem jöttünk haza, hanem mentünk tovább. Mert akkor vitték el az embereket, éjszaka – mesélte Lakner bácsi egykori tanítványa.

Szatmári Liza, a Vígszínház színésze
Szatmári Liza, a Vígszínház színésze (Forrás: Médiaklikk)

Tordy Géza, a Nemzet Színésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas és kétszeres Jászai Mari-díjas magyar színész, rendező, érdemes és kiváló művész, a halhatatlanok társulatának örökös tagja nem rejtette véka alá, hogy bizony nagyon félt akkor, s erre meg is volt minden oka. – Olyan megrendítő volt egy forradalmat átélni. Én átéltem valamilyen módon, és sokat gondolkodtam azóta is, hogy mitől voltam én „berezelve” az egésztől. Mert a bombázásokat már végigcsináltam a pincében. 

Megéltem azt is, hogy bejött az orosz katona és ránk fogta a »davajgitárt« (dobtáras gépfegyver)

– emlékezett vissza érzéseire a művész.

Gajdó Tamás színháztörténész arról beszélt a filmben, hogy a színházak repertoárjában hogyan mutatkoztak meg a történelmi események. – 1953 után egy kicsit szabadabb lett a légkör, sőt, azt lehet mondani, hogy a színházak maguk választhatták meg azokat a műveket, amelyeket elő akartak adni. Valamennyi színház igyekezett olyan műveket megszerezni, amelyek egy kicsit a kortárs eseményekre is reflektálnak. 

A legismertebb eset Németh László Galilei című művének a kálváriája volt, amelyet a Nemzeti Színház rendelt meg, s amelyet Németh László el is készített. 

Aztán hosszú huzavona volt arról, hogy miként lehet bemutatni, többször átíratták vele.

Lőte Attila színművész
Lőte Attila színművész a Színpadon túl – Színház és 1956 című dokumentumfilmben (Forrás: Médiaklikk)

Lőte Attilla Jászai Mari-díjas színész, aki a Madách Színházban játszott hatvan évig, így emlékezett a darabra: – A statisztálások folytak a Nemzeti Színházban, és a Nemzeti Színház kamaraszínházában. Már másod-, harmadéves korunkban játszottunk kisebb-nagyobb szerepeket. Gellért Endre rám osztotta a Gallilei című gyönyörű Németh László-darabban az egyik pozitív előjelű főpap szerepét. Sose felejtem el, amikor az a mondat elhangzott a Nemzeti Színház kamaraszínházában 1956 elején Bessenyei Ferenc szájából, hogy: 

Mert akit ragaszkodása az igazsághoz egy boldogtalan korban hazudni kényszerít, annak nincs többé megállás, az újra és újra hazudni fog!

 – amikor ezt a közönség meghallotta, áttranszponálta az akkori helyzetre és hatalmas tapsvihar tört ki mindig – elevenítette fel élményeit a művész.

Bodrogi Gyula
Bodrogi Gyula a tanulmányi vezető tanácsára ment tüntetni (Forrás: Médiaklikk)

Bodrogi Gyula, a Nemzet Színésze címmel kitüntetett, Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színművész is elmesélte, hogyan lett részese az ’56-os eseményeknek. – Emlékszem rá, hogy a tanulmányi vezető, Vaskóné Marika odajött hozzám és azt mondta: 

Gyula, maga olyan rendetlen és annyi baj van magával. Most az egyszer fogadja el, amit mondok: Itt van a kokárda. Menjen már tüntetni! 

– Mondtam, hogy jó, megteszem és elmentem. Körbejártuk a várost, és egyre többen lettünk. Csuda volt! Bevallom őszintén, én azt sem tudtam, hogy pillanatnyilag miért tüntetünk. Körbementünk a városon, át a hídon, a Bem téren, és akkor már ott kezdett kialakulni, hogy milyen szellemiségben történik a dolog. 

A Petőfi-téren ott szavalt Sinkovits Imre. Annyira izgatott volt, hogy olvasta a Talpra, magyart… – mesélt emlékeiről a színészlegenda.

A dokumentumfilm teljes egészében visszanézhető a Médiaklikk oldalán.

 

 

Borítókép: Sinkovits Imre 1956-ban (Forrás: Médiaklikk)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.