Három óra zene felemás érzésekkel

Két egészen különleges zenei világ, a progresszív dzsesszrock, illetve az afrorock találkozásának lehettünk szem-, illetve fültanúi vasárnap este az Erkel Színházban. A „legkisebb közös többszörös” a rock, valamint a rocktörténelmi tény, hogy mindkét csapat a hatvanas évek végétől indult Nagy-Britanniából. Épp jókor, hiszen több, hangszeres improvizációra épülő rockbanda ekkor kezdett intenzív szárnybontogatásba az úgynevezett „boomer” generációk legnagyobb örömére. Ez indíthatta be a Krokodil Rock szervezőiroda fantáziáját: mi lenne, ha két eltérő zenei stílusú formációt közös műsorban szerepeltetnének? Milyen lehet a két zenei világ találkozása?

2023. 10. 11. 5:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ami a Colosseumot illeti, ahogy beköszöntőjükben is utaltak rá, nem először járnak Magyarországon. Teljesítményüket egyetlen bővített mondatban kifejezve: míves, aprólékos gonddal kidolgozott, fajsúlyos, invenciózus muzsika az előadó zenészek hangszeres virtuozitásra, nem utolsósorban az éltes frontharcos, Chris Farlow még mindig erőteljes, tiszta, egyedi énekstílusára alapozva. Lendületes kezdés a No Pleasin’-nel, így aki netán elsőbálozóként vett részt a szeánszon (bár nem gondolom, hogy a laza telt házas közönség körében találkozhattunk volna ilyenekkel), azonnal képbe kerül a Colosseummal.

A Colosseum az Erkel Színházban. Fotó: Hegedűs István


A miheztartás végett azonnal, késlekedés nélkül belecsaptak a hangszerszólókba, bemutatkozásként különösen a szaxofon jeleskedett. Már ekkor világossá vált, hogy Kim Nishikawara méltó utódja az egykori fúvós alapító atya Dick Heckstall-Smithnek, majd az őt követő Barbara Thompsonnak. A másik újabb tag a billentyűs Nick Steed, aki nem csupán a faragott lábon álló, klasszikus B3-as Hammond-orgona, de a szintetizátor zongorabillentyűit is zseniális érzékkel masszírozta. Kulcsfigura a 2018-ban sajnálatosan elhunyt dobos, alapító, zenekarvezető Jon Hiseman pótlására leigazolt Malcolm Morti­more, aki snájdig úriemberként kifogástalan öltöny-fehér ing-nyakkendő kombóban valami elképesztő energiával, precizitással vegyes könnyedséggel csapott le a bőrökre. Már a látványa is külön élmény volt, nem beszélve a hangzásról.

A közönség a Valentyne Suite című számot várta. Fotó: Hegedűs István


 

És azt gondolom, itt van a Colosseum nevezetű „kutya” elásva: a dinamikában, az ultraerős, kibocsátott energiákban, az egyik pillanatról a másikra történő, szinte meglepetésszerű tempóváltásokban, Chris Farlow pergő nyelvű, hangutánzó szavakat villámgyorsan váltogató, egyébként kifinomult énekében.

És persze magában a gondosan megkomponált, finoman kidolgozott szerzeményekben. Mindemellett végig érzékelhető volt az egymás iránti tisztelet, valamint a zenei alázat. Nem is maradt el a hatás: percekig tartó tetszésnyilvánítás, állótaps volt a jutalom.


Az Osibisa, ez a tíztagú, kizárólag fekete muzsikusokból álló csapat az afrikai folkzenéhez hűen azonnal egy percussion dominanciájú, fúvósokkal tűzdelt improvizációval nyitott, a zenekar bongó dobot kezelő hölgytagja energikus, afrikai tempós táncával illusztrálva. A hangulatos kezdés után mintha kifulladt volna a lendület, elfogyni látszott a szufla. 

A hangulatos kezdés után elfogyott a lendület. Fotó: Hegedűs István

Ezt a színpadon álló, illetve táncmozdulatokat lejtő muzsikusok kedves mosolya, látható igyekezete, a csinos, szexis fekete énekesnő érdekes énekhangja, egyéni bája sem volt képes elfedni. Egymás után sorjáztak a dalok az Osibisa későbbi korszakából, amikor a zenekar, meghallva az idők szavát (a hetvenes évek közepétől) a könnyedebb, funkysabb, groovosabb muzsika felé vette az irányt. 

A hangszerelés sem mutatott túlzott változatosságot: az alkalmanként felhangzó gitárbetétszólóba nem lehet (és nem is szabad) ugyan belekötni, ám a Colosseum (Clampson) után ez valahogy kevésnek tűnt. Ez lényegében nem improvizatív, hanem hangulati zene, amely rossznak egyáltalán nem mondható. 

Egy idő után azonban – annak egysíkúsága okán – soknak és, uram bocsá’, unalmasnak annál inkább. A Fire tételénél, illetve később, a vége felé érkező Woayá­nál igyekeztek bevonni a közönséget egy kis együtténeklésre, amelynek többen eleget is tettek. Mert hogy udvariasság is van a világon, ugye…
Mára egyetlen eredeti zenész sem maradt a hetvenes évek legendás Osibisájából. Az Erkel Színházban fellépő tíztagú új csapat próbálta felidézni – miden valószínűség szerint a tőlük telhető maximumon – a régi szép időket.


Hogy a bemelegítőszerepet játszó Colosseum tette-e túl magasra a lécet vagy a műsorba szerkesztett dalok jórészt ismeretlensége, egyhangúsága, netán a műsor hosszúsága okozta-e az Osibisa halványságát, nem tudni. Összességében egy zseniális és egy közepes produkció emlékével térhettünk haza.

Borítókép: Színpadon az Osibisa (Fotó: a szerző felvétele)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.