A Tiszatáj Könyvek legújabb darabja a Kossuth-díjas Tót Endre vizuális költeményeit és válogatott konceptuális munkáinak fragmentumait tartalmazza. A számos konceptuális könyvtárgy, illetve naplókötet után ez a 85 éves szerző első önálló verseskötete. Az évtizedek óta Németországban élő, nemzetközileg elismert alkotó legutóbbi, Magyarországon megjelent festészeti albuma Warum male ich? (Miért festek?) címmel látott napvilágot az ACB Researchlab kiadásában tavaly. A mostani könyvnek akár az is lehetne a címe, hogy Warum schreibe ich? (Miért írok?). A vizuális költemények és fragmentumok szerves egységet képeznek a könyvben, amely így igazi különlegesség a magyar képzőművészet és költészet történetében – olvasható a Tiszatáj közleményében.
Tót Endre a budapesti Iparművészeti Főiskola murális szakán végezte tanulmányait 1959 és 1965 között. A képzőművész alkotásait Magyarországon gondozó ACB Galéria bemutató anyaga szerint stílusát 1967-ig meghatározta a francia informel festészet hatása, amelynek jegyében színes, kalligrafikus rajzokat és festményeket készített.
Az évtized közepén megérintette a pop-art hatása, 1969–70-ben pedig a minimalizmus jegyében hozott létre színes sávokból és nagyobb színmezőkből álló kompozíciókat, hogy azt követően hosszú időre felhagyjon a festészettel, és az idea alapú művészet felé forduljon.
Tót Endre 1971-ben jutott el a kép nélküli, szöveg- és jelalapú ideaművészethez, ebben az időben születtek meg a konceptuális művészetét meghatározó ideái, az Eső, az Öröm és a Zér0.
Az ideák kibontakoztatása során számos médiumot használt, kezdetben a művészkönyvet, az írógépet, a képeslapot, a gumibélyegzőt, a fotót, különféle nyomdai technikákat alkalmazott és variált egymással, majd később akciókkal és azok dokumentációs anyagaival bővítette mediális eszköztárát.
Borítókép: Tót Endre Kossuth-díjas neoavantgárd képzőművész (Fotó: Veszprém Megyei Napló/Balogh Ákos)