Mint azt korábban megírtuk, pénteken a Rómeó és Júlia előadását félbe kellett szakítani, mert baleset érte az előadás két szereplőjét. Az esetet megelőzően Horváth Lajos Ottó kolléganőjét, a főszerepet alakító Szász Júliát tartotta egy kis erkélyen. A színész állítólag váratlanul megszédült, emiatt mindketten átestek a korláton, majd több méter magasból a színpad deszkáira zuhantak. Mindkét színészt azonnal kórházba szállították és megműtötték.
Felelős vezető
A péntek esti előadás közben történt sajnálatos baleset után Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház vezérigazgatója elismerve felelősségét, lemondott a Nemzeti Színházban betöltött posztjáról – adta ki közleményében a Nemzeti Színház. A színházigazgató hétfő reggelre döntéséről tájékoztatta Csák János kulturális és innovációs minisztert. A Kossuth- díjas rendező, színész, színházalapító, a Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház alapítója második ötéves ciklusát tölti a Nemzeti Színház élén, mandátuma 2028-ban jár le.

Vidnyánszky Attila tizenkét éve vezeti a Nemzeti Színházat, éppen idén harminc éve alapította a kárpátaljai magyarság első magyar nyelvű színházát, a Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színházat. Megelőzően a kijevi egyetemen színészmesterséget tanított, ahol rendezőként végzett, és ahova saját maga toborozta a magyar tehetségeket, bejárva a legkisebb falvakat.
Mint azt néhány hete egy kerekasztal-beszélgetésen elmondta, nem hitt eleinte igazán abban, hogy ilyen kis létszámú – 170 ezres – közösségben van elég tehetséges magyar színész ahhoz, hogy a kijevi Film- és Színművészeti Egyetem felkérésére magyar színész osztályt indítsanak. Akkoriban az is képtelen vállalkozásnak hatott, hogy egy kisebbségi magyar ajkú színház meg tud alakulni Kárpátalján. Mégis vannak idők, amikor megnyílik a tér, a rendszerváltozás körüli pár év ilyen volt, amit a fiatal alkotó, Vidnyánszky Attila felismert, és hitével, tehetségével, a színház iránti csillapíthatatlan szenvedélyével elindította a kárpátaljai magyar színjátszást. Mindezt az anyaországról leszakadt, mostoha sorsú településen, ahol a magyarság jelentős része addig nem járt színházban.

Az itthon elterjedt naturalista-realista, szövegközpontú színházzal szemben sajátos formanyelvet alakított ki, kezdettől fogva sajátos teremtő nyelv kidolgozásával kísérletezett, amit ő költői színháznak nevez. Ez a nyelv antropológiai tanulmányútra hív, a jelen viszonyrendszerektől eltávolít, felemel és arra törekszik, hogy valamiképp külső szemlélőként tekinthessünk magunkra az általa alkotott univerzumban.
2000-ben Ukrajnában az év rendezője lett, két évre rá pedig érdemes művész címet kapott. 2002-ben vette át a Jászai-díjat, 2004-ben a Roberto Zucco rendezéséért itthon a Kritikusok díjában részesült, innen pedig rendszeresen szakmai és állami elismerések sorát érdemelte ki az anyaországban is. A legrangosabb állami elismerést, a Kossuth-díjat 2011-ben vette át, és már a Nemzeti Színház vezetője volt, amikor a Pécsi Országos Színházi Találkozón a legjobb rendezés és a legjobb előadás díját vehette át Az Isten ostora című előadásért.
A kilencvenes évek végétől rendezett rendszeresen magyarországi és határon túli színházakban, mások mellett a régi Nemzeti Színházban, a Pesti Magyar Színházban az Újszínházban állított színpadra darabokat, a kárpátaljai társulattal, de sokszor magyarországi színészekkel együttműködve.
A zeneiség ugyancsak meghatározó eleme rendezéseinek, 2004-től a Magyar Állami Operaház vezető rendezőjeként dolgozott, 2006-tól a Csokonai Színház művészeti vezetője volt, 2007 áprilisától igazgatta a színházat 2013-ig. A debreceni igazgatása alatt indította el a máig élő Deszka fesztivál elnevezésű kortárs drámai színházi találkozót. Már a Csokonai Színház vezetése alatt célja volt a kulturális sokszínűség megteremtése, az európai színház képviselőit rendszeresen meghívta Debrecenbe. Egyebek mellett Rizsakov Fodrásznő című előadása vagy Novarina Valére Képzeletbeli operettje is a repertoár része volt.
További Kultúra híreink
Ezt a kezdeményezését a Nemzeti Színház rendezőjeként teljesítette ki a Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (Madách International Theatre Meeting – MITEM) megszervezésével, amelyre tíz éve 12-14 országot hív meg évente nagyon színes merítésből, ázsiai egzotikus országokon keresztül Dél-Amerikáig és Mexikóig mindenfelől.
A kortárs világszínháznak olyan esszenciáját teremti meg a magyar fővárosban, amire soha ezelőtt nem volt példa itthon. A világszínház meghatározó intézménye, a Színházi Olimpia Nemzetközi Bizottsága 2023. április 19-én tagjai közé választotta Vidnyánszky Attilát.
A nemzetközi eseményre egyébként magyar társulatként először 2001-ben a beregszászi színház meghívást kapott Csokonai Dorottyájával. A Nemzeti Színház társulata Vidnyánszky Attila rendezésével a Rocco és fivéreivel lépett fel ismét a rangos eseményen, az pedig egyértelműen Vidnyánszky érdeme, hogy idén hazánk adhatott helyet a találkozónak, amelyre 58 ország összesen 750 előadást hozott el.
Kuratóriumi elnökként, oktatóként rész vállalt a Színház- és Filmművészeti Egyetem alapítványi átszervezésében, a szakma egy részének szüntelen támadásai közepette vitte végbe a modellváltást. Miközben érdemeit, tehetségét kezdettől egyöntetűen elismerte a színházi szakma, a Nemzeti Színház élére kerülése és a Magyar Teátrumi Társaság mint a legnagyobb szakmai érdekvédelmi szervezet megalapítása óta személye folyamatos baloldali támadások célpontja lett.
Felelőségvállalása példátlan a hazai színháztörténetben.
Borítókép: Vidnyánszky Attila (Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt)
További Kultúra híreink
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhez
Elhunyt Val Kilmer, ez okozta a halálát
A 2010-es évek közepén gégerákkal diagnosztizálták, emiatt visszavonult a filmes világ nagy részétől.

A Netflix legdrágább filmjét darabokra cincálták, de tényleg ilyen szörnyű a robotos kalandfilm?
A Russo testvérek nem találják magukat a Marvel-filmek világán kívül.

Folytatódik a színházak közös működtetése
Közleményt adott ki a Kulturális és Innovációs Minisztérium.

A Disney újabb nagy dobásra készül, itt az élő szereplős Lilo és Stitch előzetese
Vajon ez az adaptáció jobban teljesít majd, mint a Hófehérke?
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en

Teljesen alaptalan vádakkal támadják Erdő Pétert

A bürokrácia diszkrét bája

Máris valóra vált Baba Vanga egyik 2025-re szóló jóslata, és ami ezután jön, azt elképzelni sem tudjuk

Ukrán szélsőségesek fenyegették meg a Mi Hazánk európai parlamenti képviselőjét + videó

Miért nem híznak el a japánok? Ez az 5 kulcsfontosságú szokás a japán karcsúság záloga

Felmondás: miért dobbantanak pár hét után a fizikai dolgozók, mivel indokolják a távozást?

Szabó Bálint már megint a Dunába ugrott + videó

Továbbra sem megy a góllövés a Nyíregyházának, a ZTE jutott be a Magyar Kupa elődöntőjébe

Hazám mostantól kezdve nyílt diktatúra

Soha mélyebbre!

Szabotálja Karácsony Gergely a hajléktalanok munkába állását

Dárdai Pál felfedezettjéről már nem csak Berlinben beszél Németország + videó
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhez
Elhunyt Val Kilmer, ez okozta a halálát
A 2010-es évek közepén gégerákkal diagnosztizálták, emiatt visszavonult a filmes világ nagy részétől.

A Netflix legdrágább filmjét darabokra cincálták, de tényleg ilyen szörnyű a robotos kalandfilm?
A Russo testvérek nem találják magukat a Marvel-filmek világán kívül.

Folytatódik a színházak közös működtetése
Közleményt adott ki a Kulturális és Innovációs Minisztérium.

A Disney újabb nagy dobásra készül, itt az élő szereplős Lilo és Stitch előzetese
Vajon ez az adaptáció jobban teljesít majd, mint a Hófehérke?