L. Simon László székfoglaló beszédében kiemelte: az elmúlt időszakban vele történtek – a World Press-fotókiállítás körüli mizéria utáni elbocsátása a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatói pozíciójából – nyilván más fénytörésbe helyezik a művészi szabadság témáját, ennek ellenére úgy érezte, „mégsem dobhatja be azt a hétköznapi politikai viták dögkútjába”.

A tudósítás szerint lázadó fiatalságát, akkori avantgardista művészi énjét megidézve L. Simon beszámolt arról, hogy akkor sokszor eljátszott a gondolattal, hogy egy szabályos csatakiáltással – a Talpra magyar avantgarde! aktivista szólamával – fogja „a világba kiáltani szabadságvágyát onnan, ahol Petőfi elszavalta a Nemzeti dalt”.
Talpra magyar avantgarde!
Saját szellemi fejlődési útját ezt követően politikai pályájával is erősen összekapcsolta, hangsúlyozva, hogy politikai konzervativizmusa és a politika gyakorlata iránti erőteljes érdeklődése arra predesztinált, hogy egy idő után részese legyen a parlamenti munkának is, ami sok ponton átformálta a gondolkodását, valamint mély nyomokat hagyott az arcán és a személyiségén.