Tárlatok a technológia és a kreatív ipar határterületéről

A formabontó, látványközpontú kiállítások forradalmáról, vagyis a light art és immerzív kiállítások térhódításáról készített izgalmas összefoglalót a Kortárs Online, amelyben olyan kérdéseket feszegetnek, hogy ezek a tárlatok az újfajta vizuális élményen túl mit nyújtanak. Van-e kulturális missziójuk? Hová sorolhatók a technológia és a kreatív ipar határterületének formabontó látványosságai?

Forrás: Kortárs Online2023. 11. 09. 9:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A cikk a felvezetőben elénk tárja azt, hogy az immerzív kiállítások az összes érzékszervünkre kívánnak hatni, ezzel bevonva a látogatókat a látványba, amelynek gyakran aktív részesévé is válhatnak az interaktív paneleknek köszönhetően. Az ehhez hasonló innovatív megoldások már Budapestre is elérkeztek a Párizsi udvarban nemrég megnyílt állandó kiállítótérrel. Ezenfelül csaknem egy éve nyitotta meg kapuit a fényművészetet reprezentáló Light Art Museum is, amely a technika, a tudomány és a művészet révén igyekszik szólni a nézőkhöz.

Az cikkíró szerint a tömegeket megcélzó ilyen típusú attrakciók leveszik a látogatókról a felelősséget. 

A látvány gyakran önmagáért beszél, bármilyen intellektuális tevékenység nélkül is felfogható. 

Ebből kifolyólag a magas művészettől bizonyos mértékig elhatárolódnak az ehhez hasonló produktumok, ugyanis nem feltétlen a művészet iránt valóban érdeklődő, szűkebb réteg megszólítására törekszenek. Formabontó megoldásai, amelyek a legújabb technológia vívmányait felsorakoztatva mutatják be a 21. századi médiaművészetet, a hagyományos művészetközvetítésnek is kedvezhetnek. A látványipar a kortárs kulturális szcénában egyre inkább jelen van, olyan közönséget is megszólít, akiket a múzeumi légkör távolságtartásra int.

A portál kitér arra is, hogy ezekben a kiállításokban 

a zenei aláfestés révén fokozzák a szó szerint bevonódást, belemerülést jelentő immerziót, amelyet különféle illatokkal is erősítenek.

Magyarországra is lassan beszivárogtak a nagy költségvetésű, újmédia-művészetet reprezentáló kiállítások. Az írásban szó esik két fővárosi tárlatról. Az első budapesti immerzív kiállítás a Párizsi udvarban nyitotta meg kapuit a látogatók előtt. A Cinema Mystica alkotócsapat célja a hazai, valamint a közép-kelet-európai újmédia-művészek támogatása. A galériában 21 installáció mellett vetített terek, rövidfilmek és 3D-nyomtatott szobrok is megtekinthetők.

A természettudományos megfigyelések művészi kifejezése a fő mozgatórugója a budapesti Light Art Museum legújabb kiállításának, amely a Superluminal címet viseli. 

A Light Art Museum célja a hazai, valamint a nemzetközi fiatal művészek támogatása.

Az elemzés végső soron arra jut, hogy a múzeumpedagógiai foglalkozásokkal kísért tárlatok a vizuális edukáció kiváló eszközeként is szolgálnak egyfajta hidat képezve az elidegenedő látogatók és a művészet között. Nem mellesleg éppen az a legnagyobb ereje a látványközpontú kiállításoknak, hogy abban a világban, ahol a vizualitás áll a központban, eljuthat a fiatal generációkhoz is.

A teljes cikket ITT olvashatja el.

Borítókép: A The Garden nevet viselő installáció egy életfát jelenít meg (Forrás: Cinema Mystica)

 

 

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.