Nem véletlenül rendezték meg az elmúlt kétszáz évben számtalanszor az orosz groteszk úttörőjének tartott Nyikolaj Vasziljevics Gogol művét. Az ősbemutató ugyanis 1836 nyarán volt Szentpéterváron (Magyarországon pedig 1874-ben a Nemzeti Színházban), amin maga a cár is részt vett.

A cselekményt valószínűleg a legtöbben ismerik: egy nevesincs kisváros polgárai hírt kapnak arról, hogy revizor (azaz a pénzügyi, hivatali működést felülvizsgáló szakember) érkezik. Egy félreértés miatt azonban egy átutazóban lévő szélhámos, nagyot mondó fiatalembert hisznek ellenőrnek. A helybéli elöljárók Patyomkin minisztert megszégyenítő módon (a Patyomkin-falvak kieszelője) próbálják lenyűgözni az álrevizort, még a megvesztegetéstől sem riadnak vissza. Végül kiderül a tévedés, a helyi vezetők pénzügyi helyzete és méltósága egyaránt csorbul, a fiatal férfi távozik, az igazi ügynök pedig megérkezik – ezzel a nyitott helyzettel ér véget a szöveg. A rövid összefoglaló alapján is érezhetjük, hogy maga a helyzet számos lehetőséget teremt a humorra.
A szerző maró szatíráját viszont nem azért készítette el, hogy csupán megnevettesse az embereket. A társadalmi problémák megjelenítésével változásra kívánta ösztökélni a tagadásban élő orosz polgárokat. Nos, ez az ősbemutatón nem igazán sikerült – talán azért, mert túl vicces lett az alapmű. Avtandil Varszimasvili koncepciójában viszont az elrajzolt karakterek humora Szodoma és Gomora példázatával párhuzamosan jelenik meg.
A szélhámos Hlesztakov és Oszip nevű szolgája ebben az értelmezésben angyalok, akik az ószövetségi történethez hasonlóan teszik próbára a helyieket – egyetlen igaz embert keresnek a hamisak között. Angyali létük óriási kontrasztban áll a cselekményben elfoglalt szerepükkel. Ugyanakkor ez az értelmezés talán közelebb visz az eredeti gogoli elképzeléshez. A szemünk előtt kibontakozó hazugságok és korrupció nem csupán az ember gyarlóságát mutatják meg, hanem egyszersmind az isteni ítéletet kívánó „vádirat” bizonyítékául is szolgálnak. Ahogyan az eredeti verzióban, úgy itt is nyitott zárlatot láthatunk: a karakterek tetteik miatt bűnhődnek, ám azt nem tudjuk meg, a kisváros Szodoma és Gomora sorsára jutott-e.