Tíz óra kiesett, miután az italába keverték a drogot

Az elsőfilmes rendező saját, 14 éve történt traumatikus útját járja végig, és nyomozza készülő dokumentumfilmjében, a Hiányzó 10 órában. Azt szeretné felgöngyölíteni, mit okoz az emberrel, amikor italába a gina nevű vagy ahhoz hasonló tüneteket okozó drogot kevernek észrevétlenül, és hogyan lehet az élmény hatásától idővel szabaddá válni. Filmesként visszamegy a tett helyszínére, abba a dán kisvárosba, ahol éppenséggel magyarok keverték az italába a tudatmódosító szert.

2023. 12. 10. 6:40
Tíz
Forrás: MH10 picture
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bátor vállalkozás egyszerre rendezőnek és szereplőnek lenni egy saját élményen alapuló, narratív dokumentumfilmben. Meggyes Krisztina rendező, producer csak hosszú évek után tudott szembenézni a vele történt drámával, amit, úgy döntött, újra végigjár. Abban bízik, hogy a szembenézés segíti a feldolgozást, és megtalálja benne azokat a pontokat, amiket mindenkinek ismernie kell. 

Meggyes Krisztina gyanútlanul elbeszélgetett a két fiúval, a következő tíz óra kimaradt az életéből
Gyanútlanul elbeszélgetett a két fiúval, a következő tíz óra kimaradt az életéből. Forrás: Magyar.film.hu

Egy dán kisvárosban ünnepelte újdonsült ismerőseivel születésnapját, amikor magyarokba botlott, két szimpatikus egyetemista fiúba. Körülbelül egy órán keresztül beszélgetett velük a pultnál,majd kimentek a szórakozóhely elé. Innen nincs meg a következő képkocka, és tíz óra teljesen kiesik az emlékezetéből: arra emlékszik, hogy a rendőrségen ébredt fel. Érdekes, hogy míg tűpontosan tudja, hogy miről is beszélgetett a fiúkkal több mint egy óráig, egyáltalán nem maradt meg az arcuk, azt teljesen törölte az emlékezete. – Ez az agy tipikus védelmi reakciója a traumára, a súlyos esetekre, hogy amit nem bír elviselni, azt egyszerűen kitörli – fogalmazott lapunknak az alkotó. 

Persze fiatalon nem tudhatta, hogy a későbbi reakciói is nagyon tipikusak.

– Elbújni akartam, szégyelltem magam, menekülni szerettem volna. Sok-sok év telt el, amikor elő tudtam venni ezt a történetet. Ehhez kellett egy biztonságos közeg, a filmet velem készítő csapat, akik nem csak kollégaként, de barátként is támogatnak. A filmkészítés érdekes kettősséget eredményez, egyszerre jelent plusz kihívást, de elidegenítő hatása segíti a szembenézést is – osztotta meg gondolatait a rendezőnő.

A film részleteibe is beavatott, elárulta, hogy a dokumentumfilm egyik főszereplője egy német hölgy lesz, aki húsz-egynéhány évig egyáltalán nem foglalkozott hasonló traumájával, egészen addig, ameddig nem küldött a teste olyan üzeneteket, amiket már nem tudott figyelmen kívül hagyni.

Meggyes Krisztina oda is visszamegy forgatni, ahol a tragikus eset óta nem járt. Egyszerre nyomozza a saját történetét és segít általánosan feltárni az elsősorban fiatalokat veszélyeztető helyzetet.

 Én is azt a megküzdési stratégiát választottam, hogy elbagatellizáltam az engem ért traumát, miközben belül megszakadt a szívem.

– fogalmaz Meggyes Krisztina. – Egy ilyen helyzetben az ember rendkívül kiszolgáltatottá válik. Ezután nehéz teljesen megnyílni és megmutatni a sebezhetőségemet, hiszen pont ez használták ki – emelte ki a szituáció igazi nehézségét. Alig beszélt a történtekről valakivel, még családon belül sem volt téma a szörnyű esemény.

A ginával és hasonló drogokkal elkövetett bűncselekmények tulajdonképp bizonyíthatatlanok: a szervezetből csupán néhány óráig mutatható ki ez a tudatmódosító anyag.

Amikor vele történt az eset, a hatóságok még annyira sem voltak felkészülve arra, hogy mit kezdjenek az áldozatokkal, mint ma. Ezeket a rétegeit is felgöngyöli majd a televíziós dokumentumfilm. A rendező-főszereplő olyanokkal fog beszélgetni, akikkel eddig nem volt bátorsága. A film a rendező saját belső útja és egyben tényfeltárás is. Egyszerre nagyon személyes és mégis általános.

A film producere a Hat hét rendezője, és a most a Sundance Filmfesztiválon debütáló A boldogság ügynökei producere Szakonyi Noémi Veronika, akivel régóta dolgoznak ezen a projekten, osztálytársak és barátok lévén nagyon jól tudnak együttműködni. A producer közben személyes okokból egy időre a háttérbe vonult, így társproducerként Mátis Inez csatlakozott a produkcióhoz. 

Meggyes Krisztina kreatív dokumentumfilmjét a Nemzeti Filmintézet 40 millió forintos támogatásban részesítette. 

A film további útja nyitott, az alkotó reméli, hogy ez a sokakat közvetve vagy közvetlenül érintő történet minél több nézőhöz eljut, akár televízióban, akár moziban, akár az internet különböző felületein.

Borítókép: Előzetes jelenet a készülő filmhez (Forrás: MH10 picture)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.