– Egy korábbi interjúban úgy fogalmazott, hogy csak akkor tudjuk meghatározni, hova tartunk, ha tudjuk, honnan jöttünk. A rajongók című, készülőben lévő, márciusra tervezett előadásuk is erre keres választ?
– A darab alapjául szolgáló regény szerzője, Kemény Zsigmond nem pusztán íróként jelentős: erős bölcseleti vénával megáldott szereplője volt a magyar történelemnek. Ez a műve pedig talán a legbölcsebb magyar regény. 1638-ban játszódik az Erdélyi Fejedelemségben, a vallásháború idején. Az akkori megosztottság lényegében a mai napig érezteti a hatását a magyar valóságban.
Emellett megvizsgáljuk annak a kornak a politikai viszonyait, megnézzük a szövetségi rendszereit. Természetesen beemelünk más dokumentumokat is az előadásba. Ezáltal jobban fel tudjuk tárni annak a kornak a viszonyrendszerét és a gondolkodásmódját, illetve az akkori emberek énképét és vallási felfogását.
Nagyon nehéz ma megértenünk azt, hogy reformátusok és katolikusok miért viseltek egymás ellen háborút. De ha belegondolunk, a XX. században sem vallások, hanem valláspótló ideológiák háborúit láttuk. És ebbe az első világháború is beletartozik, hiszen az egy ideológiai háború volt, amelynek következtében eltűntek a királyságok, a császárságok, és Európa-szerte köztársaságok alakultak. Ez a szellemi okok miatti háborúzás lényegében a mai napig tart, és most is különböző önmeghatározások állnak szemben egymással. Egészen más egy brazil – csak hogy ugyanazon a kontinensen maradjunk – önmeghatározás, mint például az Egyesült Államok-beli énkép. Indiáról, Kínáról vagy Oroszországról nem is beszélve.

– Ezek szerint a különböző önmeghatározásokból adódó konfliktusok állnak majd az előadás központjában.
– Igen. Hiszen a színház alapja ezeknek az összeütközéseknek, szembenállásoknak a bemutatása. Egy hatalmas harmóniát nem lehet öt percig sem nézni a színpadon, abba mindenki belealudna. A történelmünk – ami nem más, mint a jelenünket eredményező múltunk – tele van ilyen összeütközésekkel. Ezek miatt tartunk most ott, ahol. Éppen ezért meg kell néznünk ezt az időszakot is. Foglalkoztunk a XIV. századdal, az Anjou-korral, sok előadást készítettünk az első világháború vége, a kisebbségi sorsfordulás időszakáról. Megírtam a Tizennyolcat, ami 1918-ban játszódik, a Magyar Királyság utolsó egy hetét dolgozza fel.
Komoly kutatómunkával a magyar történelem kifejezetten olyan sorsfordító pontjait tárjuk fel, amelyekkel a magyar drámairodalom korábban nem igazán foglalkozott.
– A honlapjukon is olvasható és egy korábbi interjúban is kifejtette, hogy nemzeti mítoszainkat mai hangon szeretnék közvetíteni a nézőknek. Mitől lesz mai ez a bizonyos hang?