Bevált forgatási helyszínre érkezünk, a ráckeresztúri Pázmándy–Brauch-kastélyba, amely régóta rajta van a filmes helyszínek kiemelt listáján.
A nagypolgári környezet minden részletében kifinomult díszletet rejt, azt a miliőt, amelybe Hubay Miklós főszereplőjét, a teljes életet élő, megözvegyült idősödő hölgyet, Estellát egykor belehelyezte.
Megérkezésünkkor a szalonban a darab egyik kulcsjelenetét veszik éppen fel. Előttünk áll egy szenvedélyes idősödő úriember, Hector Berlioz (Blaskó Péter), aki felidézve első találkozásukat – amikor felfigyelt a sziklán álló fiatal Estellára –, szerelmet vall a végig kétkedő asszonynak. Nem lehet ettől a jelenettől szabadulni, annyira erős, hogy egy élethosszig tartó vágyakozás, várakozás – ahogyan a darab fogalmaz:, az „ötven éve maga felé tartok” – minden sóvárgása ebben az egy éjszakában kap újabb esélyt. Mindez ott, abban a pár percben Blaskó Péter Kossuth-díjas színész egész lényéből átsugárzik.
Blaskó Péter: Örülök, hogy elindult valami
Kérdésünkre Blaskó Péter elmondta, a bemutatott jelenet után hosszú évődés veszi kezdetét a két főszereplő között, az általa megformált férfi pedig sorra bizonyítékokat vesz elő a frakkja mögül: egy fa kérgét, egy szikladarabot, amelyek a közös nyár helyszínének emlékei.
– Az extrovertált zeneszerző ezt az élményt hordozza és növeli magában az Estelláról alkotott képet mint nőideált. Estella reálisabban gondolkodó hölgy, így kedves évődés, lírai vonulatok indulnak el a darabban. Nagyon örülök annak, hogy elindult valami, hogy végre televízióba visszüka színházat, hiszen közvetítések ma már alig vannak, a tévéjáték sem jellemző műfaj napjainkban.
Az előadást Rátóti Zoltán rendezte, a Nemzeti Színházban óriási sikerrel játsszák a bemutató óta, akárcsak a korábbi előadást, Tolnay Klárival és Sinkovits Imrével a főszerepben. És mint ahogy az ő idejükben, úgy ma is csodálatos színészlegendáink kapták az időskori szerelem megéléséről és a konvenciók átlépéséről szóló történetet.
Valóság a színpadon
Hogy mennyire valódi a korai szerelem visszatérése, arra éppen ennek a forgatásnak néhány órája mutatott rá. Már a kifelé döcögő sajtóbuszon mellettem ül kolléganőm, akihez éppen a múlt évben tért vissza az a szerelme, akivel huszonöt éve egymás felé tartanak. A forgatás helyszínén pedig Tősér Ádám filmrendezőről – aki technikai rendezőként van jelen – jut eszembe két közös ismerősünk, akik az egyetemi éveik után csaknem húsz évvel találtak ismét egymásra.
Azt kérdezem Udvaros Dorottyától is, hogy találkozott-e ilyen, később megvalósuló szerelmekkel. A színésznő elmosolyodik, majd boldogan meséli el édesapja történetét.
Édesapám élete utolsó időszakában megtalált egy csodálatos hölgyet, akit én azóta is új anyukámnak hívok. A kapcsolatunk a mai napig szoros: csodálatos tizenkét évet töltöttek együtt
– fogalmazott. Mint mondta, az általa megformált Estellának fogalma sincs arról, hogy a Hector Berlioz nevű világhírű zeneszerző valamikor, kiskamasz korában beleszeretett. Az egész akkora meglepetés, hogy nem tud mit kezdeni az ő megjelenésével.
– Húsz éve özvegy, két gyereket nevel, együtt él a családjával, a vejével, az unokájával, álmában sem gondolta, hogy berobban az életébe egy szenvedélyes zeneszerző, aki feleségül akarja venni. A darab nem ad arra választ, hogy hogyan dolgozza fel a szerelmet, azt látjuk a darabban, hogy felkavarja, ami történik az este alatt. Biztosan elindít benne nagyon érdekes folyamatokat, de úgy él, hogy amit az élettől megkaphatott, azt ő megkapta. Szeretetben és békében él a családjával. Elfogadja hogy amit feleségként és anyaként kapott, az szép és teljes volt.
A darab lebegtet egy következő találkozást, de nem ad egyértelmű választ a folytatásra
– fogalmazott a színésznő.
Hozzátette, hogy minden Estella és minden Hector eldöntheti, milyen választ adna arra, ha vele ez megtörténne. – Én magam sem tudok erre egyértelműen felelni. Úgy gondolom azonban, hogy a szerelem mindig győz. Hubay Miklós bohózat és tragédia műfaji megjelölést adott a műnek. Valószínű, hogy azt szeretné, hogy nagyon komolyan vegyük és mégis nevessünk is rajta – tette hozzá a színésznő.
Mint mondta, a díszlet nagyon szép, nagyon jól érzi ebben magát ebben a környezetben és óriási ajándéknak tartja, hogy az ország egyik legjobb operatőre, Nagy András dolgozik velük. – Mindennap megkérdezem, hogy tényleg itt van, ő az? Hatalmas filmek operatőreként tévéjátékot forgat most velünk – mondta a színésznő.
A film rendezője, Rátóti Zoltán elmondta mennyre más ebben a környezetben megvalósítani a darabot, mint díszletek között. – Kihasználjuk az adottságokat. Például, hogy ki tudunk látni, s nem egy lesötétített szobában vagyunk. Meg tudjuk mutatni a fáklyás zenét, amit Estella kap Berlioztól. Három külön helyszínt járunk be, itt pulzál a történet– mondta.