– Mennyiben árnyalja az 1848. március 15-i eseményekről kialakított képet a film? Történelmi kalandfilmről van szó, melyben az események tényszerű, korhű ábrázolása mellett azért egy fiktív történetszál is megjelenik.

– Igen, Szendrey Júlia szerepe például teljesen fiktív, viszont karakterének az ábrázolásánál törekedtünk a hitelességre. Azt nem tudjuk, hogy március 15-én mit csinált, résztvevője volt-e a forradalmi eseményeknek, bár amilyen erős nő volt és amennyire kiállt az elvei mellett, szerintem ez is elképzelhető. Ha visszaemlékszem az iskolai március 15-i ünnepségekre, akkor elsőre a „poros” jelző jut eszembe, igazából azt se tudtam, hogy ez mit jelent, mindig felálltunk, rajtunk volt a kokárda, szavaltunk, de a jelentőségét vagy a súlyát nem éreztem. A film viszont remélhetőleg közel hozza ezt az eseményt.
Igyekeztünk megmutatni, hogy nem kosztümös férfiakról vagy antik hősökről van szó, akikhez nem tudunk hozzáférni, hanem ugyanolyan fiatalokról, amilyenek mi is vagyunk. Akik kiállnak azért, ami fontos nekik, akik azért küzdenek, hogy elérjék céljaikat.
Emberi, szerethető karakterek ábrázolása volt a célunk.
– Milyen forrásokból készült Szendrey Júlia szerepére?
– Podcasteket hallgattam, mindent, amit az interneten felleltem, elolvastam róla, illetve van egy történész, Gyimesi Emese, aki több kutatást is végzett Szendrey Júliáról, ezeket is tanulmányoztam. Lóth Balázs rendezővel és a film kreatív producereivel pedig már inkább arról beszélgettünk, hogyan építsem a karaktert, próbáltuk egymáshoz közelíteni az elképzeléseinket.
– Milyen nőnek ismerte meg Júliát?
– Inspiráló, hogy már az 1800-as években egyenrangúként viselkedett a férfiakkal. Mondják is, hogy nadrágban járt és rövid haja volt, nem tudom, hogy igaz-e, de ez nem is annyira lényeges. Az már inkább, hogy nagyon erős nő volt, aki kiállt az igazáért és azokért az ügyekért, amelyek fontosak voltak neki. Ma is aktuális kérdések kerülnek a középpontba a filmben: otthon maradjon-e és támogassa a férjét, vagy vegyen részt ő is a forradalomban, hogy dolgozhat-e, teheti-e azt, amit igazán szeretne.
Szerintem izgalmas és fontos látni a párhuzamot, hogy azok a dilemmák, amelyek akkoriban megjelentek egy nő életében, a mai napig aktuális kérdések.
– A karakterépítés tekintetében voltak olyan alapvetései, amelyek nem feltétlenül egyeztek a rendezőével?