Mondanám, hogy a Morfémák gyűjtemény az érdekesebb, de azt javaslom, véletlenül se kezdjék ezzel! A Fabre-féle plakátsokaság ugyanis olyasmit tud, ami nélkül a valódi kuriózumokat kínáló tárlatra úgy esünk majd be, mintha hideg vízbe löknének bennünket egy forró nyári délután. Hiszen a V. V. plakátok kiállításokra hívogatnak, sokszor nagyon hasonló tárlatokra, mint amilyet a szemközti múzeumi térben majd láthatunk. És ahogy végigjárjuk ezt a posztergyűjteményt, egyre mélyebbre húz magába a XX. század második felének művészvilága, az op-art különös varázsa, s egyre több megfogalmazásban tolul elénk a kérdés: vajon miért gondolta –, de talán mondhatjuk jelen időben is – miért gondolja a modern művész azt, hogy vonalak, körök, háromszögek, négyszögek, rombuszok, pontok furcsábbnál furcsább egymásra halmozásai, illúziókat keltő optikai trükkjei, vagy csak szemet gyönyörködtető ritmikái éppen úgy elmondanak valamit a világról, ahogy elmondta a maga igazságát sok elmúlt kor sokféle stílusa.
Amikor végigjártuk a plakáterdőt, átnéztük világsztárrá lett hazánkfia élet- és kiállítástörténetének vázlatát, elolvastuk a magyarázószövegeket és az iménti kérdés csak még feszítőbb lett, nos, javaslom, akkor sétáljunk át a másik kiállításra!

Hamar kiderül, miért fontos alakja a modern művészeteknek az itthon csak a korral foglalkozó művészettörténészek, no meg a hardcore avantgárdrajongók előtt ismert Pán Imre. Pán amolyan művészetszervező, művészeti ideológus volt, aki – míg Budapesten élt – a hazai avantgárd mozgalmat támogatta, erősítette, szervezte, miután 1957-ben emigrált, s természetesen Párizsban telepedett le, az ottani modern művészetnek lett egyik csomóponti figurája.
Azt is érdemes itt elmondani, hogy Franciaországban, bár Piet Mondrian, Hans Arp és Georges Vantongerloo vagy éppen Vaszilij Kandinszkij munkássága révén már a harmincas évek óta jelen volt, igazából csak a világháború urán került a művészeti élet fókuszába az absztrakt festészet. Pán tehát egy kibontakozó irányzatot talált a Párizsban, s mindjárt fejest is ugrott bele, segítve, népszerűsítve az absztrakt festőket, köztük vagy közülük is kiemelten támogatva Kassákot és persze Victor Vasarelyt.