Univerzális férfisztori Bezerédi one man show-val

– Ha nagyon akarnám, akkor lehetne egy muszlim vagy egy keresztény remake-et is készíteni belőle – mondta egy interjúban Breier Ádám, a Lefkovicsék gyászolnak című film rendezője, és milyen jó, hogy így fogalmazott. A film nézése közben ugyanis végig azon gondolkodtunk, releváns-e az ortodox zsidó kontextus egy ilyen univerzális, az apa–fiú viszony árnyalatait a fókuszba helyező férfisztoriban. Talán annyiban igen, hogy felvillant olyan kulturális szegmenseket, amelyek korábban nem volt láthatók magyar filmben, ezek azonban inkább csak beszüremkedő, semmint a zsidó kultúra megértéshez közelebb vivő elemek. Mindenesetre a Lefkovicsék gyászolnak – amely február 22-től látható a mozikban – kedves és szerethető történet remek szereposztással, megható fordulatokkal, érdemes megnézni.

2024. 02. 22. 5:23
Zsifi 2023- filmek kép sablon méret - 1
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lefkovics Tamás egy nagyszívű, de morcos bokszedző (Bezerédi Zoltán), aki pincéjében a Bajnok SE bokszegyesület fiatal sportolóit edzi. Megtenné ezt a fiaival is, belőlük szeretne nagy bokszolót faragni, de erre nincs lehetősége. Mindkettejüket elvesztette. A nagyobbikat, Marcit ténylegesen, Ivántól (Szabó Kimmel Tamás) pedig több ezer kilométer választja el. Megromlott a viszonyuk, a fiú egészen Izraelig menekült a konfliktus elől, ortodox zsidóként ott él és alapított családot, Budapestről csak az édesanyjával (Máhr Ágnes) tartja a kapcsolatot. Zsuzsa váratlan halálakor Iván a hatéves kisfiával, Ariellel (Leo Gagel) hazatér, hogy a zsidó hagyományoknak megfelelően egyhetes gyászt, süvét üljenek a szülői házban. 

Bezerédi Zoltán és Szabó Kimmel Tamás (Forrás: Mozinet)

Egy megtört apa és egy megtört fiú közeledését követhetjük végig a vásznon, mélyen gyökerező, visszatérő sérelmek, traumatikus emlékek kerülnek a felszínre, s ha nem lenne elég a kettejük közötti átívelhetetlennek tűnő szakadék, ott van még egy helyét kereső, hatéves kisfiú, Ariel is, aki a harmadik generációt képviseli e férfitörténetben. 

Nemcsak Iván, de ő sem tudja, hogy közelítsen Tamáshoz, sokkal inkább talál menedéket nagyanyjával való képzelt játékában. 

Sejthető, hogy lépésről lépésre közelebb kerülnek majd egymáshoz, ahogyan az is, hogy a nappaliban összeszerelendő szekrény az egyesülés szimbólumaként kulcsfontosságú lesz a történetben. A film elején ugyanis Zsuzsa egy felejthető színdarab felejthetetlen díszletét, egy nappali szekrénysort szúr ki magának, amelyet halála után Iván beszerez, s amelynek összeszerelése végülis a családot összekovácsolja. Ismerős, hétköznapi szituációkat jelenít meg Breier Ádám, az otthonosság-érzéshez a természetes, olykor kissé közhelyes dialógusok is hozzátesznek, a film legnagyobb erőssége pedig, hogy remekül érzi az arányokat a gyász humorral való megközelítésében. Nem lő túl a célon, ugyanakkor kísérletet tesz arra, hogy egy-egy humoros elemmel oldja a gyász indukálta szorongató, bénító érzést.

Jelenet a filmből (Forrás: Mozinet)

A keserédes dramedy kulturális szempontból is hiánypótló alkotás, képet kapunk az ortodox zsidó közösség szokásairól: Iván megtépett inggel érkezik, ezt a süve napjain – és csak ez idő alatt – kötelező viselni, a tükröket letakarják, hogy ne jöjjön ki belőlük az ártó szellem (dibbuk). Megtudjuk, hogy a temetést követő gyászhéten a gyászolók nem hagyhatják el a házat, nem ülhetnek székre, különös tekintettel a halott székére, s hogy ezt szabadon kell majd hagyni körülbelül egy évig. 

Ezek az attitűdök és rendeletek azonban inkább kellékei a filmnek, semmint az ortodox zsidó közösség megértését szolgáló aktusok, tulajdonképpen – ahogyan arra a rendező is utalt – bármely más vallási közösség szokásai kidomboríthatók lettek volna a filmben. 

A hangsúly, ha úgy tetszik, egyetemes kérdéseken van, úgy mint az apa–fiú, az apa–fiú–unoka relációk, a film az apai befolyás és a gyerek személyiségfejlődésének sokszor nem látható, ugyanakkor nagyon is valós összefüggéseire mutat rá. 

A színészi játékra nem lehet panasz, Szabó Kimmel Tamás láthatóan erőlködés nélkül, az apró részletekre odafigyelve húzza magára az ortodox zsidó férfi szerepét, a filmet azonban végig a konok bokszedző szerepében remekelő Bezerédi Zoltán játéka uralja. Azt hiszem, nem sok az „uralja” kifejezés, talán a „one man show” sem, hogy ez baj-e vagy sem, a néző eldönti majd.

 

Breier Ádám Csaba Bálint társíróval közösen jegyzi a film forgatókönyvét. Breier korábban rövidfilmeket és dokumentumfilmeket készített, köztük van a Havanna, csak oda (2016) és A báró hazatér (2018) című film. A Lefkovicsék gyászolnak operatőre Dévényi Zoltán, aki a történet abszurditásának megfelelő képi világot alkotott a filmhez. A vágó Gotthárdi Balázs volt. A Lefkovicsék gyászolnak az amerikai Palm Springs-i nemzetközi filmfesztivál versenyprogramjában debütált, de szerepelt a Miami és a New York-i zsidó filmfesztiválon is.

 

Borítókép: Jelenet a Lefkovicsék gyászolnak című filmből (Forrás: Mozinet)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.