A vér színe jelölte a magyarságot - Trianonban értünk küzdött a vörös térkép

Az ART+ Cinemában március 28-án mutatták be a sajtó munkatársainak a Carte rouge – Vörös térkép című dokumentum-játékfilmet, amely Trianon történetét egészíti ki. A címben szereplő, történelmi jelentőségű dokumentum a Kárpát-medence akkori etnikai viszonyait mutatta be, és gróf Teleki Pál és számos magyar földrajztudós áldozatos munkájának volt az eredménye. A Gerebics Sándor által rendezett dokumentumfilm ennek a híres térképnek az elkészítésére fókuszál, játékfilmes elemekkel dúsítva az alkotást, de tiszteleg a kor legfontosabb diplomatája, gróf Apponyi Albert előtt is.

2024. 03. 29. 13:00
A Carte rouge - Vörös térkép című dkumentumfilm
Gerebics Sándor Carte rouge - Vörös térkép című filmjének plakátja Fotó: Holecz Bálint Forrás: dada film maxx media
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A trianoni békediktátum sajgó emléke nem halványul sem a közbeszédben, sem a történésszakmai diskurzusban, sem a különböző művészeti ágakban; számos műalkotás és történelmi munka készül ma is, amelyek tovább árnyalják az 1920-as eseményeket és az odáig vezető folyamatot. Most egy új dokumentum-játékfilm dolgozza fel a trianoni traumát, méghozzá egy sajátos aspektusból, a híres „vörös térkép”, a carte rouge történetét követi végig. Ennek újdonsága abban rejlett, hogy megmutatta a Kárpát-medence akkori etnikai viszonyait, vörössel jelölve a magyarságot. A térkép készítői abban bíztak, hogy segít majd megvédeni a magyar érdekeket a területkövetőkkel szemben. 

Részlet a Carte rouge - Vörös térkép című filmből
Apponyi Albert és Teleki Pál a Carte rouge – Vörös térkép című filmben (Fotó: Dada Film)

Hol kezdődik a „vörös térkép” története? 

A Carte rouge – Vörös térkép című film története ott kezdődik, amikor 1918 szeptemberében Bulgária összeomlott, ezzel megnyílt az út az előrenyomuló antanthadseregek előtt. Ekkor már látni lehetett, hogy a háború osztrák–magyar szempontból elveszett, és csak idő kérdése, hogy a különféle területeket mikor akarják bekebelezni a szomszédos államok. Innen meséli el a történteket a film, amely egyben Teleki Pál gróf története is, aki felismerte, hogy szükség lesz egy térképre, amely megmutatja a különféle etnikumok arányát a magyar területeken. Minden tudását, szorgalmát latba vetve szervezi meg a nagyszabású munkát, bevonva a térképészszakma legkiválóbb értőit, Kogutowicz Károlyt, Buday Lászlót és Bátky Zsigmondot, valamint Popovics Sándor pénzügyminisztert. 

A Carte rouge- Vörös térkép című film -forgatás közben
A Carte rouge – Vörös térkép című film forgatása: Kelemen Zoltán színész és Gerebics Sándor rendező (Fotó: Hamar József/Dada Film)

A Carte rouge – Vörös térképet Gerebics Sándor rendezte, aki egyben a produceri munkálatokat is vállalta. A forgatókönyvet Szalóczy Pál írta, akinek hangját számosan ismerik a rádióból, és ezt a tudását is kiaknázza az alkotásban, ugyanis ő az egyik narrátor a filmben, Apponyi gondolatait és szavait tolmácsolja; a másik narrátor Reviczky Gábor.

Már jó ideje nem szokatlan, hogy a dokumentumfilmeket játékfilmes jelenetekkel vegyítik, és mindig nehéz kérdés, hogy milyen arányban érdemes keverni a dokumentumfilm és a fikciós alkotás elemeit. Itt talán jól jött volna valamivel több korabeli fotográfia és hangfelvétel, vagy akár mozgóképes múltidézés, de nyilván ez ízlés kérdése. A film tempója feszesnek mondható, nem az ismert történelemleckét akarja felmondani, valóban a térkép elkészítésének folyamatára és körülményeire koncentrál; természetesen az I. világháború, valamint az azt követő béketárgyalások fontos sarokköveit is megemlíti. 

A vörös térkép rehabilitációja

Katartikus, amikor a Carte rouge – Vörös térkép végén az amerikai földrajzi társaság elnökének levelét látjuk és halljuk, miszerint az Egyesült Államokban 1923-ban publikálták és sokszorosították a térképet. Kicsiny elégtétel lehetett ez Telekinek, Apponyinak, ha megnyugvást és vigaszt nem is hozhatott. Megkapó jelenet az is, amikor Teleki és Apponyi egy vonatfülkében utazik hazafelé Párizsból, miután a békediktátumot megkapták, és míg Teleki amellett érvel, hogy nem szabad biztatni az otthoniakat, addig Apponyi úgy gondolja, hogy reményt kell adni a nemzetnek. Két nagy államférfi világlátása tükröződik ebben a „színben”, és azt a depressziós hangulatot vetíti előre, amely az 1920-as éveket áthatotta a darabokra szabdalt Magyarországon. 

Jelenet a Carte rouge – Vörös térkép című filmből (Fotó: Hamar József/Dada Film)

Kikhez szól a Carte rouge – Vörös térkép? 

A filmet az alkotók 12-es karikával jelölték, nem is indokolatlanul: talán leginkább azokhoz jut el a film, akik birtokában vannak némi tudásnak a korszakról. És természetesen szól a film mindazokhoz, akiket érdekel ennek a szomorú, de izgalmas időszaknak a története, amely folyamatosan kiegészül az elhivatott kutatók jóvoltából.  

 

 

 

 


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.