A szakmai mérce mindenekelőtt
– Legutóbb a Budapesti Operettszínház centenáriumi évadában beszélgettünk. Több aspektusból közelítettünk már a Honthy-díjhoz, de még nem beszéltünk a felterjesztéstől az átadásig vezető útról. Milyen szerepe van ebben a színháznak, kikkel dolgozik együtt a Honthy-bizottság?
Eleni Korani: – Számunkra nagyon fontos az együttműködés a színházzal, ami azzal kezdődött, hogy megalapíthattuk a Honthy-díjat, azaz az akkori vezetőség befogadta és támogatta az ötletünket. Ez a kölcsönösség a mai napig fennáll, hiszen a színházzal közösen készül el a díjra érdemesek listája. Először egy javaslatot kérünk a teátrum vezetésétől, hogy kik azok a művészek és a produkcióban közreműködő háttérszakemberek, akik az adott évadban jelöltek lehetnek.
Ezt követően a Honthy-bizottság tagjai minden előadást több alkalommal is megnéznek többféle szereposztásban, vagy ha erre épp nincs mód, akkor felvételről, amit szintén a színház bocsát a rendelkezésünkre.
Hunyadi Valéria dekoratőr személyében a Budapesti Operettszínház szintén delegált egy tagot, aki hat éve segít minket a végső döntés meghozatalában. Az első díjátadót követően folyamatos kihívásokkal szembesültünk, először a pandémia, majd a gazdasági nehézségek okozta bemutatók csökkenése, így folyamatosan változott a díjátadók programja. Úgy érzem, a 2023-as évre kialakult egy méltó gálaest.
A színház nyitott volt a felvetésünkre, így az évad két bemutatójából, egy operett és egy musical egyveleget színpadra állított. Pazar gálaműsor készült, amely mind a meghívottak, a fellépők és szervezők elragadtatását elnyerte.

– Eleni Korani műkereskedő, Ön pedig a pénzügyi szférában dolgozik. Mi biztosítja azt, hogy ez a díj legitim tud lenni?
Molnár Zoltán: – A Honthy-díjat civilként alapítottuk, ami csupán annyit jelent, hogy a bizottság elnöke és titkára nem színművész, nem színházi ember. Ugyanakkor ahhoz, hogy a véleményünk mérvadó legyen a színház, a művészek számára, az kell, hogy évadokon keresztül a szakmaiságra láthatóan rámutatva történjen meg a díjazottak kiválasztása. Úgy gondolom, hogy ezt egyszer sem kellett bizonygatnunk. Az elismerés jelentőségét az is mutatja, hogy a színészek között és a szakmában is hivatkozási pont lett a Honthy-díj. Például Homonnay Zsolt a 2017/2018-as évadban az évad férfiszereplője kategóriában a Macskadémon és a Dorian Gray című előadásokban nyújtott alakításért vehette át az általunk alapított díjat, majd 2021-ben, amikor Jászai Mari-díjjal ismerték el a művészetét, ott állt az életrajzában, hogy Honthy-díjas.
De a kiváló primadonna, Fischl Mónika esetében szintén hivatkozás volt az évad női főszereplője kategóriában a Maya című előadás címszerepében nyújtott alakításért megkapott Honthy-díj, amikor 2022-ben Liszt Ferenc-díjjal tüntették ki.
Végül idén nemzeti ünnepünk alkalmából Janza Kata művésznő kapott Jászai Mari-díjat, aki 2022-ben először tőlünk vehette át a Honthy-díjat a Veszedelmes Viszonyokban nyújtott alakításáért.
Az egyéni teljesítmények elismerése mellett pedig a díj célja az, hogy felhívja a magyar operettre, tágabb értelemben a magyar kultúrára a figyelmet, s hosszú távon is bevonjuk a színház életébe a mecenatúrát, azaz a finanszírozási oldalról a nagyvállalatokat, valamint a magántőkét.
Felhívni a mecénások figyelmét
– Az utóbbira tudnak esetleg jó példát, mérföldkövet említeni az elmúlt évekből?
E. K.: – Tóth Nikolett balettművész megsegítése nagy mérföldkőnek számított, s mutatja, hogy igenis van útja és létjogosultsága a mecenatúrának és a Honthy-díj bizottsága által végzett munkának. Tóth Nikolett, a Budapesti Operettszínház művészeként szenvedett balesetet, ami miatt kerekesszékbe kényszerült. Molnár Zoltán szponzorokat bevonva kereste a megoldást, így a balettművészt az életminőségét javító eszközhöz, egy elektromos kerekesszékhez a Honthy-díj bizottság segítette. A Diótörő karácsonyi 50. jubileumi előadásán Niki ezzel tudott először a színpadon megjelenni. Több mint szívet melengető volt látni. A díjnak tehát – ahogy már korábban is mondtuk – ez az egyik pillére, hogy egy nemes célért lehet tenni akár úgy, hogy felhívjuk a cégek és mecénások figyelmét egy szörnyű sorstragédiára, egy támogatásra méltó élethelyzetre.