A versengés a természetben is a fejlődés egyik mozgatórugója, és ez nincs másként az embernél sem. Számos technikai újítás, felfedezés és elképesztő rekord született már a riválisok harcából, ennek talán legismertebb példája az USA és a Szovjetunió közötti űrverseny. De ugyanez a versengés hívta életre a világ leghíresebb hajóját, a Titanicot is.

A XX. század elejére ugyanis az Atlanti-óceánt átszelő forgalom olyan mértéket öltött, hogy a hajózási vállalatoknak megérte minden addiginál nagyobb és gyorsabb hajókat építeni. Míg a Cunard Line RMS Mauretania nevű, 240 méteres óceánjárója 23 éven át birtokolta a világ leggyorsabb hajója címet, riválisuk, a White Star Line úgy döntött: olyan hajót épít, amely méretben és felszereltségben egyaránt felülmúlja majd a rekorder gőzöst.
A Titanic (és persze testvérhajói, a Britannic és az Olympic) gyorsaságban ugyan nem múlták felül a Cunard közel 25 csomós (46 km/h) sebességre képes hajóját, minden másban azonban igen.
A 269 méter hosszú, 28 méter maximális szélességű Titanic túlzás nélkül minden olyan luxust tartalmazott, amihez a korabeli arisztokrácia a szárazföldön is hozzászokott.
Ezt főleg az első osztály dúsgazdag utasai élvezhették, hiszen ők fizették a legtöbbet a jegyért, a másod- és harmadosztály vendégei számára fokozatosan csökkent a szolgáltatások köre és színvonala.
Az empire stílusú luxuskabinok, a reneszánsztól a Lajos korabeli francia stílusig terjedő dizájnban pompázó közös helyiségek minden kényelmet biztosítottak az utasoknak. Volt hideg-meleg folyóvíz (a hajó saját vízdesztilláló berendezése vész esetén a tengervízből is képes volt édesvizet előállítani), úszómedence, török- és gőzfürdő, masszáshelyiségek, sportpályák, edzőterem, és persze szalonok, kávézók, étterem. Az alsóbb osztályokon utazók sem panaszkodhattak, hiszen a Titanicon valamennyi kabin jobb körülményeket biztosított, mint a rivális hajókon.
De a Titanicon az emberek mellett rengeteg csomag és levél is utazott, hiszen az óceánjáró egyben postagőzös is volt (erre utal a neve előtt álló RMS – Royal Mail Ship rövidítés is). A hajón működő postahivatal öt dolgozója napi 13 órában szortírozta a küldeményeket, miközben a vendégek fölöttük élvezték az utazást.