Külön említést érdemel, hogy az idei esztendőben először vesz részt a magyarországi nemzetiségi kultúra tiszteletére szervezett Jelenlét Fesztiválon a Magyarországi Ukrán Nemzetiségi Színház. A háborúban álló ukrán nép iránti gesztus része az is, hogy éppen ennek a teátrumnak az előadásával nyílik meg a fesztivál.
Európában szinte egyedülálló a Jelenlét Fesztivál üzenete
Június 1-jén 19 órától a Gobbi Hilda Színpadon előadandó mű, Vitalij Kirejko Az erdő dalai című fantáziaoperája jelentős darab az ukrán zenetörténetben. A Leszja Ukrajinka drámája nyomán született opera a szerelem győzelmét, a jóságot és a boldogságért vállalt áldozatkészséget énekli meg – olvasható az előadás színlapján.
A történetben egy fiatal fiú, Lukas furulyajátéka ébreszti fel téli álmából Mavkát, az erdei lényt, aki első látásra beleszeret a fiúba.
Kapcsolatukat azonban végzetes próbának veti alá a földi élet, a hétköznapi valóság, amely kiveti magából az erdei csodalényt. Az előadás főrendezője Kormányos Olekszandra, a Magyarországi Ukrán Nemzetiségi Színház művészeti vezetője.
Ugyanaznap este 19.30-tól kezdődik a Kaszás Attila Teremben a miskolci Romano Teatro előadása, az Antigone rock musical, amelyet az alkotók egy mai korban, egy étteremben játszódó történet formájában hívtak meg a saját környezetükbe.
Az átirat szerint Kreón nem más, mint egy színesfémmel kereskedő vajda, aki a várost uralva megtiltja a helyieknek, hogy Polüneikészt eltemessék.
Antigoné természetesen itt is dacol a paranccsal, ahogy Kreón sem hallgat Teiresziász, a cigány jövendőmondó jóslataira, amikor a büntetést kiméri.
A fesztiválon szervezőként kiemelt szerepet játszik a Magyarországi Szerb Színház is, amely a Kostana című darabot adja elő június 2-án a Gobbi Hilda Színpadon. Az 1900-ban született mű igazi szerb klasszikus, amely száz éve megy folyamatosan a szerb színházakban, de több film- és tévéváltozata is készült.
Számunkra az is külön érdekes lehet, hogy ezt a művet a Szabadkai Népszínház 2023-ban már magyarul is bemutatta.
Az egzotikus hangulatú mű a dél-szerbiai Vranje városában játszódik a XX. század végén, a törökök kivonulása utáni években. A romantikus szerelmi drámában Kostana, a szép fiatal cigány táncosnő kelt nem várt bonyodalmakat, akibe előbb az egész város belebolondul, de akit végül a város nyugalma érdekében elkergetnek.
A magyarul és szerbül megszólaló, Krkeljics Mirkó Mitár rendezte darab formabontó merészséggel bánik a klasszikus történettel, s így inkább nem is feldolgozásnak, hanem az eredeti történetet felhasználva megszületett másik, kibővített történetnek tekinthető.
A Jelenlét Fesztiválon a nemzetiségi kultúra és színház van a középpontban
Egy másik jelentős magyar nemzetiség, a Vertigo Szlovák Színház által képviselt szlovákság június harmadikán lép fel a Gobbi Hilda Színpadon – ők az Annyira rossz, amennyire csak lehet című előadással vendégszerepelnek a fesztiválon. A műben felbukkanó öt történet mindegyike egy-egy padon játszódik, amelyek akarva-akaratlanul a legkülönfélébb emberi beszélgetések tanúivá válnak.
Szintén június 3-án lép fel a Kaszás Attila Teremben a Deviancia című előadással a Nyáry Oszkár vezette Karaván Színház.
Ebben a produkcióban a főszereplő értelmi fogyatékos lány figuráján keresztül tesznek fel erkölcsi kérdéseket a nézőknek. Válaszok nincsenek, de Németh Ákos darabja képes arra, hogy így is mindig tükröt tartson elénk.
A 2022-ben bemutatott mű szereposztását alkot művészek mind más-más színház tagjai, de mind elkötelezetté váltak a Karaván Színház küldetése iránt – olvasható az előadás színlapján.
Június 5-én 14 órakor kezd a magyarországi német nemzetiséget reprezentáló Deutsche Bühne Ungarn – ők a Grimm testvérek egyik legszebb meséjéből, a Hamupipőkéből indulnak ki.
Ez a meseklasszikus igazi családi programnak ígérkezik, amelyben öt színész kalauzol végig minket a történeten úgy, hogy ők játsszák a történet összes szereplőjét a mesélő galamboktól a gonosz mostoháig. Az 70 perces előadást már ötéves kortól ajánlani tudják a gyerekeknek.
Szintén június 5-én lép fel az Ani-Budavári Örmény Színház – ők T. Pataki László monodrámáját, a Madáchné Fráter Erzsébetről szóló Lidérclángot adják elő, a címszerepben Schupp Gabriellával.
A Bregyán Péter rendezte produkció abból indul ki, hogy Madách Imre színpadi költeménye, Az ember tragédiája nem véletlen alkotás. Kellett hozzá Éva – vagyis az ihletet adó asszony.
Június 6-án játszik a fesztiválon a Pécsi Horvát Színház, akik Miroslav Krleza születésének 130. évfordulóját köszöntik az Agónia című előadással. A magyarul is kiválóan beszélő író Glembay-trilógiájának darabját Dario Harjacek rendezi – nagy hangsúlyt helyezve az elmúlt életstílus fenntartásáért és az emberi méltóság megőrzéséért harcoló, reményvesztett emberek érzelmi és társadalmi tragédiájának bemutatására.
Bolgár nyelvű előadásnak sem lesz híján a fesztivál: a Malko Teatro Anyám, Marlene című előadását ugyanakkor nem tipikusan bolgár téma köré szervezik. A Maria Riva Anyám, Marlene című regénye és a Marlene Dietrich önéletrajzából vett részletek alapján megszülető előadásban a német filmsztár énekelte dalok vannak főszerepben.
Az előadásba bekerültek Marlene Dietrich legismertebb, máig népszerű dalai, mint például a Lili Marlen, A kis dobos vagy a Hová tűnt a sok virág? A C. Nagy István rendezte előadás főszerepét Hadzsikosztova Gabriella játssza.
Szintén egy világhírű énekes kisugárzása hatja át az Urartu Örmény Színház Aznavour 100 című életrajzi játékként meghatározott előadását, amelyet június 8-án játszanak a Gobbi Hilda Színpadon.
Charles Aznavour a világ legismertebb örménye volt, aki egyben a világ egyik legnagyobb sanzon előadójának is számított. Piaf egykori zenésztársa hatéves korától 94 éves koráig a színpadon állt, miközben az UNESCO utazó nagyköveteként társadalmi küldetést is teljesített.
A Diramerján Artin rendezte előadás a Baj László által megszemélyesített világhírű sanzonénekes életének pillanatképeit vonultatja fel egy emlékelőadás keretén belül.
Döbbenetes múltidézésre szánja el magát a Cinka Panna Cigány Színház az Egy fekete nő náci múltja című előadásban. A Léner András rendezte produkció egy kegyetlenségéről hírhedt náci parancsnok, Amon Göth okozta borzalmas családi tehertétel igaz története.
Az ő egyik lánya, az 1945-ös születésű Monika Göth egy nigériai férfival létesített kapcsolatot, amelyből lánya született, akit Jennifer Teege-nek hívtak. Az örökbe adott lány csak negyvenéves kora felé közeledve tudja meg, hogy nagyapja náci háborús bűnös volt, s csak ekkor kezd megbirkózni az azonnal rátörő rémülettel és szégyennel.
Jennifer szerepében Jónás Juditot láthatjuk, az előadás közben pedig Rostás Mónika énekét hallhatjuk.
A hetedik Jelenlét Fesztivál a Magyarországi Szerb Színház szervezésében, a Magyarországi Nemzetiségi Színházi Szövetség és a Magyar Teátrumi Társaság szakmai támogatásával valósul meg. Idén összesen húsz hazai és két határon túli produkciót láthatnak az érdeklődők nagyrészt nemzetiségi nyelven, legtöbbször magyar felirattal.
Az előadások mellett workshopok és színészportrék, alkotói estek is gazdagítják a palettát.
A Jelenlét Fesztivál a magyar kormány, a Nemzeti Kulturális Alap, a Miniszterelnökség és a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatásával jött létre.
A rendezvénysorozat bemutató sajtótájékoztatóját a Nemzeti Színházban tartották, ahol felszólalt Soltész Miklós, a Miniszterelnökség egyházi és nemzetiségi kapcsolatokért felelős államtitkára; Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház vezérigazgatója; Rusz Milán, a Magyarországi Szerb Színház igazgatója, a Magyarországi Nemzetiségi Színházi Szövetség alelnöke, a fesztivál főszervezője; Nyári Oszkár, a Magyarországi Nemzetiségi Színházi Szövetség elnöke, valamint Csasztvan András, a szövetség tiszteletbeli elnöke.