A beszélgetés résztvevői emlékeztettek rá, hogy a három különböző korban és stílusban épült ingatlant magába foglaló szálloda művészettörténetileg nehezen volt egységesíthető. A neoreneszánsz stílusjegyeket viselő Weber-ház, a szecessziós Mahart-székház, illetve a modern, art deco stílusú Münnich-ház egységes megjelenésének kidolgozása komoly tervezést igényelt. Orbán Ráhel, a BDPST Group kreatív igazgatója a projekt 2015-ös kezdete kapcsán felidézte egyebek közt: az elismert olasz építész, Piero Lissoni terve az volt, hogy üveggel lefedve kössék össze a három épületet, és alakítsanak ki egy oázisként megjelenő kertet a belső udvaron.

Egy szállodának általában az utcára néző szobái azok, amelyek nagyon jól eladhatók, azok a legszebb szobák. Lissoni ötletével nálunk ez megfordul: a legszebb, legértékesebb szobáink középre, egy csodás kertre néznek. Ráadásul az összes kertre néző szobának terasza van. Így egy olyan épületegyüttesben, amelynek eredetileg nem lett volna erkélyes szobája, hirtelen száz ilyen szobát alakítottunk ki
– hangsúlyozta a kreatív igazgató a lépés jelentőségét.
A szálloda a nevét a helyszínhez ezer szállal kötődő, az 1800-as évek meghatározó közéleti személyiségről, Mária Dorottya württembergi főhercegnőről kapta, aki férjével, Habsburg József nádorral együtt jelentős kulturális és gazdasági fejlődést hozott a fővárosnak.
Nem véletlen, hogy portréjukat a reformkor legjelentősebb festője, Barabás Miklós festette meg, akivel kapcsolatban Bellák Gábor, a Magyar Nemzeti Galéria művészettörténésze kiemelte, hogy ő volt az, aki a korszak szinte teljes arcképcsarnokát megfestette. Mint mondta, gyakorlatilag Barabás Miklós szemén keresztül látjuk azt a korszakot, hiszen az ő alkotásai azok a Liszt Ferencet, Vörösmarty Mihályt, Petőfi Sándort, Arany Jánost ábrázoló portrék, amelyek mindannyiunk szeme előtt megjelennek, ha ezekre az ismert személyiségekre gondolunk.
Barabás Miklós a portréival reformkori történeteket mesélt el, éppúgy, ahogy a Dorothea Hotel dizájnját meghatározó, a múltat és jelent egybekötő, Tombor Zoltán által alkotott portrék, női alakokat ábrázoló, festményszerű fényképek. Ezek megszületésével kapcsolatban is számos érdekességre fény derült a kerekasztal-beszélgetés során. Megtudhattuk például: az ötlet alapját az adta, hogy az Autograph Collection-csoport, amelyhez a Dorothea Hotel is tartozik, egyedi megjelenést, helyi történetmesélést vár el a szállodáitól.