Vitézy László látni tanította a nézőket

A négy hónapja elhunyt rendező munkásságát is díjazták idén a Magyar Mozgókép Fesztiválon. Vitézy Lászlóról pályatársa, Dárday István rendező mesélt.

2024. 06. 18. 17:00
Vitézy László
Vitézy László. Fotó: Teknős Miklós
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén posztumusz elismerésként Vitézy László kapta a Huszárik Zoltán-díjat a Magyar Mozgókép Fesztiválon. A rendezőről pályatársa, Dárday István mesélt az M5 csatorna Librettó című műsorában.

Vitézy László
Dárday István Vitézy László pályatársa volt. Fotó: MTVA

A valóságot úgy próbálta megmutatni, hogy a mögötte lévő folyamatok és összefüggések a néző számára nyilvánvalóvá váljanak. Ezért egy egyszerű jelenet mindig rendelkezik olyan, nem látható dolgokkal, amik a lényeget tartalmazzák: ezeket a nem látható dolgokat hozta Vitézy László a vászonra. Így a nézőkre gyakorolt hatása is jelentős volt: tulajdonképpen tanította őket látni

 – mondta Vitézy László szemléletmódjáról Dárday István rendező.  

Hozzátette: ezzel foglalható össze a budapesti iskola lényege is, amelynek mindketten tagjai voltak: a nem látható összefüggéseket nyilvánvalóvá tenni a befogadók számára.

Dárday István a főiskola óta ismerte Vitézyt, és dolgoztak együtt. – Nagyon jól kiegészítettük egymást, mi nemcsak filmesek voltunk, hanem próbáltuk a szakmai körülményeket és a filmezés körülményeit ahhoz a dokumentarizmushoz igazítani, ami kialakult a budapesti iskolában – mondta. Műhelyszervezés, stúdióalapítás, a különféle koncepciók elfogadtatása a film-főigazgatósággal – ebben végig társak voltak. 

Mint Vitézy László a Librettó egy korábbi adásában elmondta, őt a filmben soha nem a történetek, hanem az emberi viszonyok izgatták, a jellemeket, az érzéseket pedig szavai szerint a tekintetek hordozzák. A rendezők munkamódszere miatt azonban a színészek gyakran nem egymásnak játszottak, hanem külön vették fel a jeleneteiket. 

Nemegyszer az asszisztens öklének mondta a szerelmes, hogy a szeretlek. Én ebből ki akartam lépni

 – magyarázta Vitézy, aki ezért gyakran dolgozott civil szereplőkkel, de zseniális alakításokat tudott kihozni a színészekből is. Egy idő után rájött, hogy mindez csak úgy valósítható meg, ha egy helyett két kamera működik állandóan. Utóbbiért sokan támadták a szakmában, ő azonban bebizonyította, hogy lehetséges így dolgozni; mint mondta, így már látszott a szereplők tekintete, s az hordozza a lelket. Vitézy a lelket hiányolta gyakran a magyar filmekből, az ő alkotásainak azonban éppen ez volt a sajátossága: mindig lélek volt bennük. 

A Vitézy Lászlóról szóló beszélgetést az M5 Librettó című műsorában ITT nézheti vissza

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.