A Keresztapa rendezője soha többé nem forgathat filmet?

Az idén 85. életévét betöltő Coppolát nem a kora fogja megakadályozni a rendezésben, hanem hogy legújabb filmje elképesztő érdektelenségbe ütközött a mozikban.

2024. 10. 07. 17:41
Francis Ford Coppola
Francis Ford Coppola mesterműve, a Keresztapa. Forrás: TMDb
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Francis Ford Coppola mindig is megalomán rendező volt, elég csak az Apokalipszis most forgatási időszakára gondolni, amelyről rengeteg emlékezetes anekdota látott napvilágot a bemutatás óta eltelt bő negyven évben. Olyan szerzői önkényt azonban, mint amilyet a direktor a Megalopolisz alkalmával mutatott, még a legnagyobbak sem engednek meg maguknak: 120 millió dollárt tapsolt el egy olyan szerzői filmre, aminek feltehetően nem is volt célja igazán foglalkozni a közönség elvárásaival, és ennek az összegnek a jelentős részét saját zsebből fizette ki. 

Francis Ford Coppola utolsó filmje a Megalopolisz?
 Francis Ford Coppola utolsó filmje a Megalopolisz? Fotó: TMDb

Megalomán Megalopolisz

A film azonban végül a projekt finanszírozását visszautasító stúdiók félelmeit igazolta vissza (fura humora témái között szerepel a vérfertőzés és különféle filozófiai okfejtések, miközben nem különösebben látványos, márpedig ilyen költségvetéssel már blockbustereket lehet forgatni), eddig csupán hétmillió dollárt keresett a kasszáknál, és ezzel nemcsak a film bukott meg, hanem a rendező további filmes álmai is veszélybe kerültek.

Coppola a magyar jegypénztáraknál sem szerepelt jobban, első hétvégéjén csupán 4244-en voltak rá kíváncsiak.

Nem valószínű, hogy ezek után bárki is szívesen ad pénzt Coppolának, aki máskülönben a 90-es években még megbízható műfaji filmesként működött (Drakula, Jack, Esőcsináló), de aztán ráunt a bérmunkákra, és ismét sorra igyekezett megvalósítani pár filmet a saját elképzelései szerint, mint ahogy a 70-es, 80-as években is tette. Coppolának még maradt a borászatából, amit eladhat (ennek egy részétől a Megalopolisz miatt vált meg), de a következő projektjeire valószínűleg a stúdiók támogatására lesz szüksége – amit a Megalopolisz bukása után még nehezebb lesz megszerezni.

 

Annak ellenére ugyanis, hogy a Megalopolisz pénzügyi csalódást okozott, Coppola nem gondol a visszavonulásra.

A rendező már két projektet is említett, amelyeket a Megalopolisz után szeretne elkészíteni. Az egyik filmet csak „egy szokványos filmként” írta le, amelyet Angliában akar forgatni külső finanszírozással, míg a másik a Distant Vision (Távoli látomás) lenne, amely egy háromgenerációs olasz–amerikai család történetét mesélné el, a televízió feltalálására összpontosítva. Utóbbit a rendező a Megalopolisz bevételeiből finanszírozta volna, ám ennek csak a töredéke gyűlt össze.

Ezekhez a tervekhez érdemes hozzátenni azt is, hogy bár a Megalopolisz hidegen hagyta és megosztotta a közönséget (meg nem értett mestermű vagy szeméttelepre való fércmunka?), a rendező több évtizede nem volt képes úgy megmozgatni a filmvilágot, mint a cannes-i bemutatóval kezdő Megalopolisszal. A kilencvenes évek műfaji filmjei nem voltak olyan trendteremtő klasszikusok, mint a Magánbeszélgetés, A keresztapa vagy az Apokalipszis most, a kétezres években forgatott filmjei kivétel nélkül a feledés és az érdektelenség homályába vesztek (Koravén ifjúság, Tetro, Mostantól napkeltéig), és ezeknek is már bő tíz éve, azóta a Megalopolisz az első rendezése. Meglehet, ezekben az években is pont ezzel az 50 éve dédelgetett projekttel volt elfoglalva…

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.