Claude Monet élete, munkássága és impresszionista művészete még mindig érdekli és izgalomban tartja a világot, képei elképesztő összegekért kelnek el. Legutóbb májusban csaknem 35 millió dollárt (12,3 milliárd forintot) fizettek Szénaboglyák Givernyben (Meules a Giverny) című, 1893-ban született festményéért a Sotheby’s New York-i modern művészeti árverésén. Nemrég Budapestre érkezett a Claude Monet immerzív kiállítás, hogy a festőzseni életét, alkotásait közelebb hozza a látogatókhoz. Nem egy klasszikus értelemben vett tárlatról van szó, hanem egy olyan formabontó élményről, amely által beléphetünk a művész rendkívüli világába.
Monet karikaturistából lett impresszionista festőzseni
Monet különlegességéről tanúskodik a kiállítás bevezető szekciója is, itt a festő életéről és művészetéről olvashatunk. Mint írják, Claude Monet 1840. november 14-én született Párizsban, a műkereskedők negyedében. Már gyerekkorában kitűnően rajzolt, iskolai füzetei tele voltak vázlatokkal, köztük számos mulatságos karikatúrával tanárairól. Később a karikatúrákból származtak első bevételei és ezek vezették be őt a művészvilágba. A fiatal fiú tehetségét tanárai hamar felismerték, először Ochard, majd Boudin és Troyon voltak a mesterei. Monet és Boudin együtt fedezték fel munkáikban a szabad levegő ragyogó atmoszférikus fényét. Minden a színek felfedezéséről szólt.
Az impresszionizmus útján az 1860-as években indult el, amikor hazatért algériai katonai szolgálatából, élete második felét pedig Givernyben töltötte, ahol egy idilli otthont és kertet teremtett családjának.
A tárlaton szó esik utazásairól, a japán művészet iránti rajongásáról, és a fotográfiának a művészetre gyakorolt hatásáról. A XIX. század elején az új művészeti ág létrejötte megváltoztatta a művészetet: részben a fényképészetre reagálva döntöttek úgy a festők, hogy a világot nem úgy örökítik meg, ahogyan van, hanem amilyen benyomást kelt. A valóság e szubjektív látásmódjából ered az impresszionizmus elnevezés. Az impresszionisták plein air festettek – a festőállványt a szabadban felállítva –, hogy meg tudják ragadni a fényt és a légköri jelenségeket. A fekete eltűnt a palettájukról, mivel az a teljes sötétségnek felel meg, az árnyékokat is más színekkel, elsősorban lilával festették meg, ezért „violamániásoknak” is hívták őket.
A kiállítás Monet otthonának egyik szobájában folytatódik, ebben a térben a művész hatvan festményének reprodukcióját láthatjuk, és akár egy kényelmes fotelből nézhetjük végig az alkotásokat.