Munkácsy Mihály a realizmus mestere, a modern kiállítási technikák alkalmazóinak egyik úttörője, életformájában sikerei csúcsán valóságos nagypolgár, egy időben pedig a világ legjobban fizetett művésze volt. A holnaptól látogatható kiállításon együtt láthatók a Magyar Nemzeti Galériában őrzött ikonikus alkotásai, az Országgyűlési Múzeumból kölcsönzött, monumentális méretű Honfoglalás, amely Munkácsy legnagyobb mozdítható festménye, a debreceni Déri Múzeum Golgota című alkotása (a Krisztus-trilógia legnagyobb darabja), valamint magángyűjteményekben őrzött, kiállításokon ritkán szereplő műalkotások.
A Krisztus-képek tették világhírű festőművésszé
Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója a hétfői sajtóbemutatón elmondta, hogy a mintegy száz művel az eddigi legátfogóbb Munkácsy-tárlatot hozták létre, amelyben először jelenik meg néhány nemzetközi párhuzam is. Mint hozzátette, az alkotások közül több még soha nem járt Magyarországon.
Krasznai Réka, a tárlat kurátora az eseményen arról beszélt, hogy Munkácsy Mihály kétségtelenül a XIX. századi magyar művészet legismertebb alkotója. A Munkácsy-mítosz már több mint száz éve szerves részét képezi a magyar kultúrának. A tárlattal mégis arra törekedtek, hogy újat mondjanak a festőzseniről.
Krasznai Réka szerint nincs még egy olyan magyar festőművész, aki olyan hírnévig, sikerig vitte volna, mint Munkácsy. Már életében valóságos kultusznak örvendett Magyarországon, halálakor a közvélemény a XIX. század egyik legnagyobb magyar művészeként gyászolta.
Munkácsy festészetére egyaránt hatott a magyar, az osztrák, a német és a francia művészet, művein különböző művészeti stílusok és tendenciák – akadémikus, realista, plein air és impresszionista stílusjegyek – ötvöződnek.