Több mint kétmillió látogatót vonzottak azok a Krisztus-képek, amelyeket a magyar közönség is láthat holnaptól + fotók

Nagyszabású és egyben átfogó kiállításon ismerhetjük meg Munkácsy Mihály páratlanul gazdag életművét a Szépművészeti Múzeumban holnaptól. A festőművész születésének 180. és halálának 125. évfordulója alkalmából nyíló Munkácsy – Egy világsiker története című időszaki tárlaton több mint száz – kevésbé ismert, ritkán vagy itthon eddig sohasem látott – műalkotás, archív fotográfiák, dokumentumok és kultusztárgyak mentén segít feltárni az egykor a világ legjobban fizetett művészének életét, karrierjét és sikereit.

2024. 11. 26. 5:42
Krisztus
A Krisztus-trilógia egyik darabja, a Golgota Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Munkácsy Mihály a realizmus mestere, a modern kiállítási technikák alkalmazóinak egyik úttörője, életformájában sikerei csúcsán valóságos nagypolgár, egy időben pedig a világ legjobban fizetett művésze volt. A holnaptól látogatható kiállításon együtt láthatók a Magyar Nemzeti Galériában őrzött ikonikus alkotásai, az Országgyűlési Múzeumból kölcsönzött, monumentális méretű Honfoglalás, amely Munkácsy legnagyobb mozdítható festménye, a debreceni Déri Múzeum Golgota című alkotása (a Krisztus-trilógia legnagyobb darabja), valamint magángyűjteményekben őrzött, kiállításokon ritkán szereplő műalkotások.

Krisztus
A Honfoglalás és a Krisztus-trilógia darabjai a megtekinthetők a Szépművészeti Múzeum nagyszabású Munkácsy-tárlatán, amelyet Baán László főigazgató mutatott be a sajtónak. Fotó: Havran Zoltán

A Krisztus-képek tették világhírű festőművésszé

Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója a hétfői sajtóbemutatón elmondta, hogy a mintegy száz művel az eddigi legátfogóbb Munkácsy-tárlatot hozták létre, amelyben először jelenik meg néhány nemzetközi párhuzam is. Mint hozzátette, az alkotások közül több még soha nem járt Magyarországon.

Krasznai Réka, a tárlat kurátora az eseményen arról beszélt, hogy Munkácsy Mihály kétségtelenül a XIX. századi magyar művészet legismertebb alkotója. A Munkácsy-mítosz már több mint száz éve szerves részét képezi a magyar kultúrának. A tárlattal mégis arra törekedtek, hogy újat mondjanak a festőzseniről.

Krasznai Réka szerint nincs még egy olyan magyar festőművész, aki olyan hírnévig, sikerig vitte volna, mint Munkácsy. Már életében valóságos kultusznak örvendett Magyarországon, halálakor a közvélemény a XIX. század egyik legnagyobb magyar művészeként gyászolta.

Munkácsy festészetére egyaránt hatott a magyar, az osztrák, a német és a francia művészet, művein különböző művészeti stílusok és tendenciák – akadémikus, realista, plein air és impresszionista stílusjegyek – ötvöződnek.

A kiállítás szenzációjának számít, hogy idehaza eddig még sohasem látott festményeket is láthatunk, köztük a New York Historical Societyből kölcsönzött és a Pákh Imre magángyűjteményéből érkezett Pamlagon ülő nő című festmény. A Pávák (Reggeli a szabadban) című képen az impresszionizmus stílusjegyeit fedezhetjük fel. Ez Munkácsy első olyan nagypolgári életképe, amelyen a megszokott enteriőr helyett kint, a természetben ábrázolta elegáns alakjait.

A kiállítás hat tematikus egységre tagolódik. Az első egység, az Egy legenda születése: az első sikerek az Ásító inastól Munkácsy realista főművein (Siralomház, Éjjeli csavargók, Zálogház, Rőzsehordó nő, Köpülő asszony) keresztül a korszakváltó és egy új művészi hitvallást hirdető Műteremben című festményig mutatja be művészetének alakulását. Itt egy kis műteremsarok idézi meg a mester egykori műtermét, a Munkácsy-hagyatékban fennmaradt művészkellékek és kultusztárgyak segítségével.

A második, A századvég Párizsában: út az európai elitig című szekcióban tekinthetjük meg többek között a Milton című alkotást. A „Kolosszálképek festője”: a világhírű Munkácsy című egység középpontjában a mester monumentális képei, köztük a Krisztus-trilógia, a Honfoglalás című alkotás és a bécsi Szépművészeti Múzeum mennyezetképe áll. 

Az 1880-as években Európa-szerte és az Egyesült Államokban is bemutatott, több mint kétmillió látogatót vonzó Krisztus-képeknek köszönhető, hogy Munkácsy a szó szoros értelmében világhírű festővé vált.

Az alkotás szabadsága: Munkácsy tájképei címet viselő szekcióban a XIX. századi magyar tájképfestészet olyan főművei kaptak helyet, mint a Poros út első és második változata. A Divatos, drága, festői: szalonképek és a Munkácsy-márka című egység a XIX. század végi elegáns párizsi szalonok világába enged bepillantást az úgynevezett szalonképeken keresztül. A tárlat záró egysége a Munkácsy-kultusz címet kapta. A terem a Munkácsy-életművet és a festő személyét már életében körülölelő kultusz történetébe enged bepillantást.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.