A vastag füstfelhőt eregetve, prüszkölve és fújtatva haladó, impozáns megjelenésű gőzös húzta nosztalgiakocsikban való utazás már önmagában is igazi élményt nyújtott: az utasok átélhették a „boldog békeidők” vasúti utazásainak hangulatát. A Kárpátia expressz gőzmozdonya mellett kiemelt szerepet kapott az 1883-tól a luxus Orient expressz vonat részeként közlekedő tíkfa borítású Orient étkezőkocsi, az 1916-ban készült Piano szalonkocsi, ahol Farkas Sándor, az országos bárzongorista-verseny többszörös győztese játszott; a sárgaréz borítású pulttal ellátott sörkocsi vagy az ABa 2305-ös, elegáns személykocsi.

A Kárpátia expressz szimbolikája
Szabó Pál Csaba, a Trianon Múzeum igazgatója lapunk kérdésére válaszolva elmondta, hogyan született meg a Kárpátia expressz gondolata. – Egy olyan formát kerestünk, ami a talán legfontosabb emlékezetpolitikai napot ki tudja ragadni a megszokás és a rutin karmai közül – avatott be az igazgató. –
Ez egy nagyon nehéz nap, és próbára is teszi a magyarokat, hogyan lehet megélni. Arra jutottunk, hogy pozitív tartományba kell emelni. Ahhoz, hogy újra közösségi életet élhessünk, dinamikus, öntudatos és felszabadult alkalmak kellenek. Így jött az ötlet: ha az emlékezést kiemeljük a statikus keretből, akkor ezek az energiák maguktól is a felszínre kerülnek
– mondta, majd megosztotta véleményét arról, hogy Magyarországon sokszor kötődtek pozitív ügyek a vasúthoz.

Mint mondta,
a vasúti közlekedés a magyar erőnek és teljesítménynek az egyik legegyértelműbb területe.
A magyar vasút és a gőzmozdonygyártás több évtizedig a világ élén volt, a legerősebb gőzmozdonyok 1914-ig Magyarországon készültek. Ötezer gőzmozdony készült nálunk, ebből a román megszállók 2500-at magukkal vittek. 1918-ra csak száz-egynéhány működőképes maradt belőlük Magyarországon. –
A gőzmozdony szimbolikája is kifejezi a magyar életerőt és feltámadási képességet: ebből a néhány tucat gőzmozdonyból egy élenjáró vasúti közlekedés támadt, sőt Észak-Erdély visszacsatolása után új vasútvonalat is építettünk Szeretfalva és Déda között.
A Magyar Királyi Államvasutak a II. világháború végére megközelítette a korábbi színvonalat. Ezért az volt az ideánk, hogy a vasút és környéke alkalmas arra, hogy ezt az erős és győztes Magyarországot megmutassa – tette hozzá Szabó Pál Csaba.