Kosztolányi személyes traumái ihlették az egyik legkiválóbb prózáját és az abból készült, Cannes-ban díjazott filmet

Noha a cselekmény nélkülözi a politikát, az egész korabeli társadalmat szimbolizálja az egyik legjobb magyar irodalmi adaptáció. A Szélesvásznú történelem következő adásában az 1963-as Pacsirta című filmet elemzik.

2025. 06. 28. 12:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miként az NFI oldalán méltatják, a Pacsirta a hatvanas években megszaporodó, klasszikus formaelvű filmadaptációk egyik legsikerültebb darabja, a nívós irodalmi feldolgozásairól ismert Ranódy László kitűnő színészvezetéssel vitte vászonra Kosztolányi regényének pszichológiai realizmusát, a kisvárosi provincializmus kritikáját és a melankolikus számvetést az erkölcs nevében feladott boldogsággal.

Pacsirta
A Pacsirta című klasszikust elemzik az e heti Szélesvásznú történelemben.Forrás: NFI

A Szélesvásznú történelem e heti adásában Kelecsényi László író, filmtörténész úgy véli, az alapanyag a szerző legkiválóbb prózája az Édes Anna mellett, az erőteljességét nyilvánvalóan fokozza, hogy Kosztolányi Dezső a saját élményeit dolgozta fel, nem titok ugyanis, hogy a húga csúnyácska volt, nem ment férjhez, az ő személye ihlette Pacsirta karakterét. A szakember szerint telitalálat volt Ranódy László rendezőtől az irodalmi adaptáció ötlete, hiszen egy abszolút szabadon leforgatható, politikamentes történetről van szó.

Miként a műsorban egy archív interjúban Ranódy deklarálja hitvallását, mindig is az üldözöttekkel, a szegényekkel és a megalázottakkal szimpatizált, ez a témakör izgatta és igyekezett megtalálni az embereket irányító olykor félelmetes ösztönöket. Szerinte ugyanis felismerések sorozata szükséges ahhoz, hogy változtatni tudjunk magunkon, a művészet nem azonnal, hanem egy hosszas folyamat révén fejti ki a hatását, de úgy véli, akkor is diófát kell ültetnünk, ha magunk már nem részesülünk majd a terméséből.

Csatári Bence, a Nemzeti Emlékezet Bizottságának történésze a mű keletkezésének időszakával kapcsolatban megjegyezi, hogy 1963 a konszolidációs korszak kezdete volt, hiszen általános amnesztiát rendeltek el az ’56-os forradalom résztvevőivel szemben, igaz, mindez nem volt teljesen általános, mintegy háromezer, köztörvényes bűncselekménnyel elítélt rab a rácsok mögött maradt. Viszont utóbbi ellenére is jól érzékelteti ez a lépés az aktuális politikai hangulatot. És noha a Pacsirta nem bírálta a hatalmat,

a kalitka a történész szerint a vasfüggöny által elzárt magyar társadalom szimbólumaként is értelmezhető, amely megszokta Kádár személyét, adaptálódott a kettős beszédhez és a cenzúrához.

A műsorban szóba kerül mások mellett az egyik főszerepet alakító Páger Antal személye is, aki Cannes-ban elnyerte a legjobb férfi színésznek járó díjat, Kelecsényi László szerint pedig egy hihetetlen színészről van szó, aki a tsz-tagtól kezdve a tábornokig, bármilyen karaktert tökéletesen el tudott játszani. A filmtörténész méltatta Latinovits Zoltánt is, akit egyébként az egyik jelenetben Kosztolányi eredeti nyakkendőjében láthatjuk és Kelecsényi szerint, amikor azt mondja, hogy „a nyugodt világ, hazug világ”, akkor a rövid életének és pályájának az egész lázadását összegzi.

Az adás – amelyben számtalan egyéb érdekességet hallhatunk a film hátteréről – vasárnap délelőtt 11 órakor kerül műsorra a Hír TV-n, míg a Pacsirtát 13 órától vetítik.

Borítókép: Pacsirta (Forrás: NFI)


 


 


 


 


 


 


 


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.