Európai szemmel Japán egy egészen érdekes világ, és nem csupán a természetrajza miatt. Azt, hogy mennyire patriarchális társadalom, tökéletesen illusztrálta a dokumentumfilmek kategóriájának idei Oscar-esélyese, a Fekete doboz, amely bemutatta, mekkora felháborodást keltett, amikor egy fiatal újságírónő nyilvánosságra hozta, hogy egy rendkívül befolyásos ember szexuálisan zaklatta. És az indulatoknak csupán egy része szólt az illető és az ellen, hogy a hatóságok eleinte az asztal alá söpörték az ügyet: a lány életveszélyes fenyegetéseket kapott, hangosan megjelent az áldozathibáztatás, és nemcsak a férfiak, hanem a nők részéről is. Mindez azért különös, mert A hiányzó részem egy szintén szélsőséges, de ellenkező előjelű oldalát mutatja be az országnak.

Miként nálunk, ott is válás esetén a legtöbb alkalommal a volt feleségnek ítélik a gyereket, viszont nem ismerik a közös láthatás jogát, a nő totális teljhatalmat érez a felügyelet kapcsán, és ha úgy kívánja, az apa soha semmilyen módon nem léphet kapcsolatba vele, de a gyerektartási díjat azért fizetnie kell.
Így járt a film főhőse, a francia Jay is, aki a történet elején már közel tíz éve nem látta a lányát, sofőrként járja Tokió utcáit, azt remélve, hogy a tizennégy milliós metropoliszban egy nap majd rábukkan. Már-már azon gondolkozik, hogy feladja, és hazamegy Európába – ahol egyébként az ott élő édesapja ironikus módon folyamatosan azzal zaklatja, hogy csak virtuális módon láthatja a fiát –, aztán egy nap az állhatatosságát siker koronázza.
A lány nem ismeri fel, nyilván nem sok kép lóghat az otthonában a falon az apjáról, a férfi számára pedig komoly dilemma, felfedje-e a kilétét, ugyanis az anya beleegyezése nélküli kapcsolatfelvétel miatt akár börtönbe is kerülhet.
A film drámai élét némileg csökkenti, hogy a problémafelvetése szerencsére lassan a múltba vész, Japánban épp 2026-ban módosul ez a jogszabály, a rendező azonban ezt nem tudhatta, hiszen még a járvány idején kezdte el forgatni az alkotást. Ugyanakkor nem egy szimpla periratról beszélhetünk az igazságtalan törvénnyel szemben, sokkal több rétege van a történetnek.