Gerilla. Barbár idők. Egy férfi odalép a toronyház tetejének peremére. Egy pillanatra megáll az élet és a halál határmezsgyéjén, körülnéz a füstölgő, romhalmazzá züllesztett Párizson. Talán elgondolkodik az életén, vagy nem gondol semmire sem, csak a halál közeli, felszabadító kegyelmére. Majd lelép. Rázuhan a betonra. Holttestét elvonszolják, nehogy tompítsa a következő férfi esését. Lezuhan a következő is. Őt is a halomra vetik, a többi összezúzott francia holttestére.
A toronyház belsejében több száz francia férfi vár erre a halálugrásra. Több százan vannak, az iszlamisták pedig alig pár tízen.
Utóbbiak gépfegyverekkel kényszerítik őket erre a kollektív öngyilkosságra. Férfiakat, fiúgyermekeket egyaránt. Nőket nem, ők lentről nézhetik végig a borzalom színházát. Tétlenül. A férfiak közül az egyik kifakad, mert felébred benne az életösztön: lázadásra szólítja fel társait, üvölteni kezdi, hogy ők többen vannak, ha puszta kézzel mennek neki az iszlamistáknak, akkor is felülkerekedhetnek. De ez a spartacusi hang egyedül marad. Elhúzódnak mellőle, mint a pestisestől, megijednek az életösztön felébredésétől, mert bennük már szikrányi sincs. Nem kell csodálkozni ezen a viselkedésen. A kollektív öngyilkosságot megelőzi a kollektív társadalmi bénulás.
Az ideológiák által idomított, életösztönétől és nemzeti önbecsülésétől megfosztott ember lép annak a toronyháznak a tetejére. Meg sem próbál ellenállni. Boldog, hogy meghalhat.
Ehhez hasonló felkavaró jelenettel kezdődik a Barbárok ideje, a Gerilla című regény folytatása. Laurent Obertone francia író könyve Magyarországon is nagy sikert aratott; Franciaországban annak ellenére lett sikerkönyv, hogy a terjesztését akadályozták, a művet magát pedig agyonhallgatták. Írója álnévvel kényszerül élni a szabadság, testvériség és egyenlőség hazájában. Egy évvel ezelőtt azt írtuk a recenziónkban, hogy a Gerilla provokatívan valószerű: a jövő történelme jelen időben. Véletlen lenne, hogy a Barbárok ideje pont a nizzai iszlamista merénylet napján jelent meg magyarul, november 5-én? A XXI. században, a szekuláris francia államban egy nemrég partra szállt migráns lefejezett egy hívőt a templomban. Nem sokkal előtte egy francia tanárt fejeztek le, és Bécsben is terrormerényletet követtek el. Az idők jelei ezek.