Mióta létezik influencer marketing? Ferenc pápa szerint 2019 éve. Híres a sajtó által felkapott egysorosairól, most Máriáról, Jézus anyjáról tweetelt a pápa. Elmondta, hogy ő volt a világ első véleményvezére, méghozzá „Isten influencere”. Ferenc pápa megválasztása óta próbál fiatalosabb hangot megütni, aktivizálni a fiatalokat, hogy az elöregedő egyháznak legyen utánpótlása.
Többször felhívta őket, hogy ne éljenek „nyugdíjas életet”, álljanak fel a kanapéról, öltözzenek fel, és menjenek ki a világba, látogassák meg szeretteiket, nagyszüleiket, tegyenek a rászorulókért és általában az egyházért, akár csak napi egy imával. Ezért is indult el nemrég a Click to Pray applikáció, amely egy közösségi, bárki által bármikor használható imádkozási app.
Hogy minél közvetlenebb kommunikációt folytathasson, a pápa gyakran használja a Twittert. Már XVI. Benedek is rendszeresen tweetelt, de Ferenc pápa megjegyzései döntögetnek válaszadási csúcsokat. Az internetet azonban a pápa legutóbbi megjegyzése kettéosztotta. Sokan úgy vélik, hogy Máriát influencernek nevezni túlzottan profán, hiszen a véleményvezér kifejezés a közösségi médiában történő marketing térhódításának köszönhető.
Az influencer olyan ember, akinek sok követője van egy vagy több közösségi oldalon, és követői hallgatnak adott témáról írt véleményére. Ezt használják ki a cégek, amelyek komoly összegeket áldoznak egyes termékeik elhelyezésére. Tavaly Kylie Jenner amerikai modell egymillió dollárt kapott minden egyes szponzorált posztért, amellyel minden idők legsikeresebb közösségimédia-influencerévé vált.
A 2018-as listán őt Selena Gomez színész-énekesnő (800 ezer dollár posztonként) és a focista Cristiano Ronaldo (750 ezer dollár posztonként) követi. Az állatinfluencerek 3000 és 10 ezer dollár közötti összeget keresnek, a digitális véleményvezérek esetében pedig a fejlesztő cégek ugyan igyekeznek hallgatni a reklámszerződésekről, de egyes kiszivárgott hírek ott is több ezer dolláros posztárakról szólnak.
Mivel a véleményvezérség a pénzkérdés miatt már nem kizárólag pozitív fogalom, a Twittert többnyire negatív válaszáradat öntötte el Ferenc pápa Máriát illető hozzászólása nyomán. Egyesek szerint Máriát lealacsonyítják a hasonló pénzhez köthető fogalmak. Mások úgy vélték, hogy érthető, ha a pápa szeretné a fiatalokkal is megértetni az egyház üzenetét, de nem kellene túlzásba vinnie a butított, online nyelvezetet.